علی مردانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنه، شپش و پشه جزو انگل های خارجی هستند که در انتقال بیماری های تب کریمه کنگو، لمپی اسکین و تیلریوز نقش قابل توجهی دارد.
به گفته وی، سالانه با شروع فصل گرما عملیات سم پاشی جایگاه های نگهداری دام و روی بدن دام، با هدف مبارزه با بیماری های انگلی خارجی در استان زنجان توسط اکیپ های دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.
کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: به محض تخصیص سموم مورد نیاز برای سمپاشی بر روی بدن و جایگاه های دام ها در این استان عملیات مایه کوبی آغاز خواهد شد.
مردانی تاکید کرد: مطمئن ترین راه برای مبارزه با کنه، شپش و پشه سمپاشی است.
وی ادامه داد: این اداره کل برای مبارزه با بیماری های انگلی خارجی دام فقط روستاهایی که این بیماری در آن شیوع دارد و کانون این بیماری است، تحت پوشش قرار می دهد.
کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران باید در سایر مناطق روستایی خود اقدام به تهیه سموم مورد نیاز از داروخانه های دامپزشکی کرده، جایگاه و روی بدن دام های سبک و سنگین را در مناطق روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی سمپاشی کنند.
به گزارش ایرنا، مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام، بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می رود. عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام، سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شوند.
عملیات مایه کوبی علیه بیماری های انگلی خارجی دام های سبک و سنگین در روستاهایی که کانون این بیماری ها در استان زنجان هستند از اردیبهشت امسال توسط اکیپ های بخش خصوصی، دولتی و بسیج سازندگی سپاه انصارالمهدی(عج) آغاز و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.