محمدرضا آبی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین تصمیمات کمیته تعیین محل دائمی پسماند شهرک روی زنجان، مطالعات زیست محیطی مربوط به سه نقطه از زمین های روستای مرصع برای دریافت تاییدیه سازمان محیط زیست کشور ارسال شده است.
وی یادآورشد: بناست تا پایان امسال برنامه عملیات اجرایی از سوی شرکت مجری به کمیته اعلام و با آغاز سال جدید، عملیات آماده سازی و ایزولاسیون محل تاییده شده، شروع شود.
آبی پور اظهار کرد: همزمان با آغاز اجرای این طرح، به لحاظ فصل بارندگی شرکت مجری برای جلوگیری از انتشار آلودگی ناشی از شیرابه های پسماندهای کنونی در شهرک صنعتی روی، اقدام به ایجاد مسیرهای انحرافی و مخازن جاذب می کند.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: با کاهش بارندگی ها هم اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار از محل کنونی دپوی پسماندهای شهرک روی، انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تمامی این عملیات بدون اختصاص اعتبار دولتی و با هزینه شرکت های تولیدی سرب و روی انجام می شود.
اواخر دی سال جاری، از هفت منطقه انتخاب شده برای بررسی دپوی پسماندهای شهرک تخصصی سرب وروی زنجان، سرانجام روستای مرصع دهستان بوغداکندی از توابع شهرستان زنجان برای این منظور انتخاب شد.
این منطقه برای مناسب سازی و ایجاد بسترهای زیست محیطی به شرکت بهین فرآور تحویل شده و از این پس پسماندهای شهرک تخصصی روی به این منطقه منتقل و در آن انبار می شود.
شرکت بهین فرآور با تلاش واحدهای تولیدی مستقر در شهرک تخصصی روی برای مدیریت پسماندهای این شهرک تاسیس شده است.
به گزارش ایرنا، نزدیک پنج میلیون تن پسماند صنعتی سرب و روی در مکان کنونی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان انبار شده است و به گفته کارشناسان محیط زیست، بزرگترین خطر زیست محیطی استان زنجان محسوب می شود و شهرک صنعتی روی در 15 کیلومتری جنوب شهر زنجان و در کنار جاده بیجار قرار دارد.
به دنبال ایجاد دغدغه و نگرانی عمومی مردم زنجان در خصوص تبعات و مضرات پسماندهای ویژه، از 6 سال گذشته موضوع ساماندهی و جابجایی این پنج میلیون تن فیلتر کیک مطرح شده و در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
استاندار زنجان بر اساس اهمیت این موضوع، دستور تشکیل کمیته ویژه تعیین محل دائمی انبار پسماند را در سریعترین زمان ممکن صادر کرد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.