به گزارش ایرنا ، سرپرست تیم پژوهشگران آلمانی روز سه شنبه در چهارمین نشست علمی تخصصی پژوهش های باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای معدن نمک چهرآباد زنجان به چند مرحله مطالعات انجام شده در این معدن تاریخی اشاره کرد و گفت: بر اساس یافته های به دست آمده، مشخص شد عملیات استخراج نمک از معدن چهرآباد در دوره های تاریخی مختلف از جمله هخامنشیان، ساسانیان، سلجوقیان و دوره های نزدیک تر همچون قاجاریه و پهلوی در جریان بوده است.
پروفسور توماس اشتولنر به ارزش یافته های به دست آمده در معدن چهرآباد در شناخت دوره های مختلف تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال در مطالعات انجام شده، مشخص شد تکنیک استخراج نمک در دروه های هخامنشیان و ساسانیان تفاوت های قابل توجهی باهم دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون در نتیجه مطالعات انجام شده در معدن چهرآباد زنجان اطلاعات زیادی به دست آمده است، خاطر نشان کرد: با این وجود برای رسیدن به پاسخ سوالات متعدد دیگری به ویژه در خصوص زندگی معدنکاران و ارتباط آنان با یکدیگر، به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.
پروفسور اشتلونر گفت: مرد نمکی شماره چهار، نمونه مهمی است چرا که آثار زیادی از قبیل لباس و ابزار های مختلف را با خود دارد.
به گزارش ایرنا، مرد نمکی شماره چهار، سالم ترین و کامل ترین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد، با قدمتی 2300 ساله( دروه هخامنشان) است.
مسئول پژوهش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با بیان اینکه تا کنون چهار فصل کاوش باستان شناسی در محوطه معدن تاریخی 'چهرآباد' انجام شده است، به خبرنگاران گفت: 2 فصل اخیر کاوش های انجام شده با همکاری میراث فرهنگی استان زنجان و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان عملیاتی شده است.
ابوالفضل عالی به کاوش های انجام گرفته در محوطه های جدید سایت معدن تاریخی چهرآباد اشاره کرد و افزود: در نتیجه مطالعات انجام شده مشخص شده است که استخراج نمک از معدن چهرآباد از چه زمانی شروع و در چه زمانی پایان یافته است.
وی ادامه داد: استخراج نمک از معدن چهرآباد در دوره هخامنشان و ساسانیان در جریان بوده و در یافته های جدید با کشف یک طونل دیگر مشخص شد در دروه سلجوقیان نیز عملیات استخراج نمک از این معدن انجام شده است.
عالی اظهار کرد: در برخی از این دوره ها، استخراج نمک از معدن با حوادثی همراه بوده که باعث ریزش بخشی از آن و مدفون شدن معدنکاران و وجود و کشف مومیایی های طبیعی به نام 'مردان نمکی' در زمان حاضر شده است.
وی به لایه نگاری انجام شده در معدن چهرآباد اشاره کرد و گفت: با لایه نگاری های انجام شده، اکنون می دانیم که چه قسمت های از معدن نمک در چه دوره های تاریخی مود استخراج قرار گرفته است.
مسئول پژوهش های باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه تنها نمونه لباس های قابل لمس مربوط به دوره هخامنشان در معدن چهرآباد کشف شده است، افزود: اقلام کشف شده در این معدن تاریخی از قیبل پارچه ها، تنها نمونه های به دست آمده از لباس مردم عادی است و این امر ما را در بازسازی زندگی مردمان عادی در دوره های مختاف تاریخی یاری می کند.
معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی ازاستخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را داراست.
این معدن تاریخی بدلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی ازمواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به 'مردان نمکی' را در خود جای داده است.
کاوشها در این محوطه باستانی از سال 83 آغاز شده است و از سال 89 تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در محوطه تاریخی معدن چهرآباد را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می کند.
مردان نمکی' مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از 2 هزار و 300 سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون از 6 مومیایی کشف شده ، آثار 2 مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای 'مردان نمکی' موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.