تغییر و تحولات سریع و فراوانی که در جوامع بین المللی مشاهده می گردد نیازمند راهکار های مختلفی برای فراهم کردن امکان رشد و توسعه اقتصادی در جامعه است. بی تردید کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. به قول شومپیتر کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی است که بدون آن هیچ کشوری نمی تواند به توسعه اقتصادی دست یابد.
تا زمانی که ما با تکیه بر منابع طبیعی و نفت بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم این امر اتفاق نمی افتد و وابستگی ما به نفت باعث می شود که خلاقیت، نوآوری و تلاش از میان ما ایرانیان رخت بر می بندد.
جوانان ما امروز بعد از پایان تحصیلات انتظار دارند در سازمانی ترجیحا دولتی استخدام شوند و پشت میز مشغول به کار شوند. ولی شرایط تغییر کرده و دیگر مثل سابق بعد از پایان تحصیل کار و میز آماده نیست و بخاطر همین موضوع و همچنین عدم وجود مهارت در قشر تحصیل کرده با بحران شدید بیکاری در میان این قشر مواجه هستیم. در پی بحران بیکاری با سونامی آسیب های اجتماعی مواجه هستیم که متاسفانه روز به روز بیشتر می شود.
طبیعی است که بارزترین ابزاری که می تواند ما را از بحران های ناشی از بیکاری برهاند و امکان رشد و توسعه را برای کشور ما فراهم سازد،کارآفرینی است.
کارآفرینی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها رابطه تنگاتنگی دارد و امروزه یکی از شاخص های توسعه در کشور های رو به رشد محسوب می شود. ولی توسعه کارآفرینی در استان زنجان نیازمند آماده سازی و تسهیل فضای کسب و کار برای کارآفرینان و صاحبان ایده می باشد.
متاسفانه ایران از بین 189 کشور در شاخص فضای کسب و کار و سهولت کسب و کار رتبه 118 را دارد. این یعنی ما ،در کشور و همچنین استان فضای مناسبی برای راه اندازی کسب و کار نداریم .
توسعه کارآفرینی نیازمند آمادگی زمینه های فرهنگی و اجتماعی ، همکاری نظام های آموزشی، ساختار های اداری و مالی و سایر ساز و کارهای حمایتی می باشد.توسعه کارآفرینی نیازمند نگاه سیستمی مسئولان به کارآفرینی می باشد به طوری که عوامل اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و مقرراتی مرتبط با کارآفرینی را به طور همزمان مورد توجه قرار دهند.
توسعه کارآفرینی نیازمند شبکه ای از عناصر مختلف است که اکو سیستم کارآفرینی نام دارد. اکو سیستم کارآفرینی به عناصر،افراد، سازمان ها یا موسساتی اشاره دارد که می توانند همچون محرک یا مانعی در جهت کارآفرین شدن افراد عمل کنند.
چنین اکوسیستمی در برگیرنده صدها عنصر است که می توانند در شش قلمرو اصلی بازار،سیاست، سرمایه مالی، فرهنگ،حمایت ها و سرمایه انسانی گروه بندی شوند. متاسفانه دولت و ارگان های دولتی یک یا دو عنصر را مورد توجه قرار می دهند و در نتیجه بسیاری از تلاش ها بی نتیجه می ماند.
برخی از عناصر اکو سیستم کارآفرینی در کشور توسعه نیافته اند و بعضی هنوز وجود ندارند. زمانی می توانیم در کارآفرینی موفق باشیم که همه عناصر این سیستم وجود داشته باشند و با هم در تعامل باشند.ولی متاسفانه در پیمایش دیده بان جهانی کارآفرینی(GEM) در سال 2016 اکوسیستم کارآفرینی در ایران از بین 130 کشور رتبه 80 و در بین 15 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه 14 را دارد.
پروفایل کارآفرینی ایران ناهموار و به شدت نامتعادل است. علیرغم منابع طبیعی و انسانی ارزشمند،رتبه اکوسیستم کارآفرینی کشور اصلا مطلوب نیست. ولی با همین شرایط در کشورمان مشاهده می کنیم که در چند استان مثل اصفهان،تبریز،تهران و قزوین پارامتر های اکو سیستم کارآفرینی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. ولی در زنجان توجه ما به اکوسیستم بیشتر معطوف به بازار و قوانین و مقررات می باشد. آن هم نه بطوری که تسهیل کننده باشد.
امروز در استان زنجان به شدت نیازمند توجه به فرهنگ کار و کارآفرینی و توانمند سازی سرمایه های انسانی هستیم.
کارآفرینی هرچند ماهیت رفتاری دارد اما تنها در صورتی امکان بروز می یابد که محیط به فرد اجازه بروز آن را بدهد. به عنوان مثال اگر نیروی کار متخصص (با مهارت) و تحصیلکرده مورد نظر کارآفرین در مکان مورد نظر وجود نداشته باشد کارآفرینی اتفاق نخواهد افتاد. پس اولین قدم برای سیاست های توسعه کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشورمان و همچنین استان زنجان تشخیص گلوگاه هایی است که مزایای رقابتی را فرسوده می کند و مانع کارآفرینی و ارزش آفرینی افراد می گردد.
پس از آن باید بر روی ارکان اکو سیستم کارآفرینی تمرکز شود و با نگاهی سیستماتیک اکوسیستم کارآفرینی در استان زنجان شکل بگیرد.
ارکان این اکوسیستم دولت و سازمان های دولتی، مراکز آموزشی رسمی و غیر رسمی، شرکت های بزرگ،سازمان های خیریه،حمایتگر و انجمن های رسمی و غیر رسمی،رسانه ها، مراکز رشد و شتابدهنده ها و سرمایه گذاران و بانک ها می باشند که در زنجان، ما در بسیاری از این ارکان ضعف داریم و باید تقویت شوند.
وجود یک دستگاه متولی برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی از طریق هماهنگ سازی تلاش ها برای بهبود نظام کارآفرینی و پایش مستمر آن در سطح استان ضروری است.
اگر این هماهنگی صورت پذیرد قطعا اکوسیستم کارآفرینی می تواند فضای کسب و کار استان را مساعد کند و نوآوران و صاحبان ایده می توانند با خیال راحت تر وارد فضای کارآفرینی شوند.
اکو سیستم کارآفرینی خریدنی نیست ساختنی است.باید برای ساخت آن تمامی ارکان مربوط درگیر شوند و با همتی همگانی استان زنجان را به یک اکوسیستم کارآفرینی مناسب برای شروع کسب و کارها تبدیل نماییم.
6085/7312
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.