به گزارش ایرنا فرامرز نیک سرشت روز یکشنبه در همایش علمی و آموزشی اشتغال و کارآفرینی در گردشگری، افزود: در کشورهای توسعه یافته بخش خدمات نزدیک 70 درصد اشتغال، ثروت آفرینی و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است در حالی که در ایران این میزان 60 درصد است که آن هم توزیع بسیار ناموزون در رشته های شغلی دارد.
وی با بیان اینکه مشاغل خدماتی در کشور بیشتر در بخش تجارت و دلالی تعریف شده است، افزود: استان زنجان در حوزه اشتغال در بخش خدمات از میزان میانگین کشوری نیز پایین تر است.
نیک سرشت تصریح کرد: علت وارد نشدن به بخش خدمات در کشور ناشی از آن است که تلنگری به ما نخورده و احساس نیازی به آن نکرده ایم تا در باره آن فکر کنیم.
وی ادامه داد: ما تا چشم باز کرده ایم کشور خود را مملو از سرمایه ها و منابع خدادادی، تنوع آب و هوایی، شرایط اقلیمی، وسعت سرزمینی و نیروی انسانی جوان دیده ایم و برای همین احساس نیازی در ما برای بالا بردن سایر توانمندی ها ایجاد نشده است.
نیک سرشت اظهار کرد: در هفت درصد کل مساحت کشور عملیات اکتشاف معدنی اتفاق افتاده و در این هفت درصد از 80 ماده معدنی شناخته شده در دنیا، 60 نوع آن ها شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: این موارد مانع از آن شده است که ما احساس کنیم نیاز به ابتکار داریم ولی دیگر کشورهایی که چنین منابع سرشاری نداشتند در زمینه کارآفرینی موفقیت های قابل توجهی کسب کرده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان گفت: در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله به جایی رسیدیم که به کشور ما سیم خاردار هم نمی دادند، ولی همین جنگ باعث شد تا ما موشک های دور برد نقطه زن بسازیم چرا که اضطرار چنین چیزی را ایجاد کرد، ولی هنوز به دلیل رقابتی نبودن بازار، چنین اضطراری احساس نکرده ایم تا صنعت خودرو را متحول کنیم.
وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده ایران جزو 10 کشور اول دنیا در داشتن جاذبه های مختلف و متنوع گردشگری است، افزود: باید از این ظرفیت برای رونق مشاغل خدماتی در حوزه گردشگری استفاده کرد.
6085/7312
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.