به گزارش ایرنا، یکی از وظایف سازمان راهداری وحمل نقل جاده ای ایمن سازی محورها، نگهداری، ساماندهی و ارتقای آنهاست و بحث ارتقای محورها بر عهده وزارت راه وشهرسازی و زیر مجموعه شرکت ساخت قرار دارد.
بر این اساس در زیر مجموعه راه و شهرسازی نیز بخش راهداری و راهسازی وجود دارد که وظیفه راهداری نگهداری جاده ،و وظیفه راهسازی ساخت راه قرار دارد و ساماندهی نقاط پرحادثه در راهها نیز بر عهده سازمان راهداری است و در این میان یکی از کارهای مهم اداره کل راه و شهر سازی ساماندهی این نقاط است.
مسعود بیات منش روز یکشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: نقطه پرحادثه به نقطه و مقطعی از یک محور که در آن ایمنی جاده پایین بوده و احتمال بروز تصادف در آن نقطه بالاتر بوده و به طور معمول تقاطع ها چهارراهها ، ورودی شهرها که از ترافیک بالایی برخوردار است جزء این نقاط پر حادثه محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: در گذشته یک اکپیپی متشکل از پلیس راه و کارشناسان اداره کل راه وشهر سازی هم در بحث راهداری و راهسازی از کل محورها بازدید و نسبت به شناسایی نقاط پر حادثه خیز اقدام و آمار تصادفات از پلیس راه دریافت می شد.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس شناسایی و ساماندهی نقاط پر حادثه خیز این استان به صورت جدی از سال 85 -86 مورد توجه قرار گرفت و جز تکالیف اداره کل راه و شهر سازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت.
وی اظهار کرد: بر این اساس با همکاری دستگاههای متولی امر حدود 130 نقطه پر حادثه خیز در این استان شناسایی شد و این نقاط به سه گروه تقسیم بندی شد که در گروه اول، باید برای نقاط پر حادثه یک اقدام زیر بنایی انجام می گرفت و در واقع احداث تقاطع غیر همسطح بود و این مهم به دلیل بود که احتمال تصادفات رخ به رخ وجود داشت و با اقدامات انجام گرفته چهار خطه و بزرگراه شدند که در مجموع چیزی در حدود 10میلیاردتومان هزینه داشت.
مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی ادامه داد: گروه دوم از نقاط حادثه نیز به یک ساماندهی مقطعی و عملیات راهسازی مانند احداث ورودی و خروجی پارکینیگ مناسب احتیاج شد و برای هر نقطه 300 میلیون تومان هزینه صرف شد.
بیات منش افزود: به عنوان نمونه برای سه راهی روستاها که در حقیقت به جاده اصلی منتهی می شد، در این نقاط پارکنیک مناسب و ورود و خروجی مناسب، روشنایی (برج نوری) احداث و ایجاد شد.
وی بیان کرد: برای گروه سوم نقاط حادثه خیز که نقاط پر حادثه و کم بازده را شامل می شد، برای رفع مشکلات این بخش نیز نسبت به ساماندهی تابلو، نصب سرعت گیر ،روشنایی و شیارهای لرزاننده برای هشدار مبادرت شد و طبق برآوردها برای هر یک نقطه بین پنج تا 20 میلیون تومان در این نقاط حادثه خیز هزینه شد.
به گفته بیات منش، در مجموع برای 10 نقاط پر حادثه خیز استان که تصادفات دلخراش رخ می داد پس از اعلام به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ساماندهی شد و برای 90 نقطه نیز نصب تابلو و هشدار دهنده انجام و حدود 30 نقطه نیز بصورت کار ساماندهی جزئی انجام گرفت.
وی یادآوری کرد: این ساماندهی شامل چهار خطه کردن حد فاصل زنجان - سه راهی طارم، احداث پل غیر همسطح در سه راهی طارم -تقاطع بناب با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان ، و از پلیس راه تا سه راهی طارم نیز حدود 20 میلیارد تومان هزینه به دنبال داشت.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی ادامه داد: تقاطع سجاس نیز با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان،، تقاطع نورین با اعتبار 12 میلیارد تومان و ورودی زنجان به سمت بیجار، ساماندهی شدند .
وی یادآوری کرد:برای سه راهی دندی پل غیر همسطح احداث ، پلیس راه جاده زنجان به میانه تا کیلومتر 15 که در حقیقت از دانشگاه زنجان به صورت مقطعی نقاط حادثه خیر شناسایی شد خ بود و تا کیلومتر 12 آن چهار خطه شد و چهار کیلومتر باقیمانده نیز از طریق راه هداری در حال انجام است.
بیات منش افزود: برای مسیرهای دیگر مانند تقاطع عمید آباد نیز احداث تقاط غیر همسطح در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن ساماندهی حد فاصل صائین قلعه تا وردی خرمدره نیز جز مقاطع پر حادثه محسوب می شد ، برنامه چهار خطه کردن در دست اقدام است ، به طور تقریبی 70 درصد کار انجام گرفته و 30 درصد آن باقمیانده است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: نقاط پر حادثه در کمربندی ابهر وخرمدره نیز وجود داشت و برای ورودی این مسیرها تقاطع غیر همسطح و احداث چهار بانده در دستور کار قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: با شناسایی نقاط پر حادثه خیز استان و اجرای برنامه های عملیاتی و اجرایی که هم اکنن نیز در حال انجام قرار دارد تصادفات و کشته های این بخش هر سال نسبت به سال گذشه بین 7تا 19 درصد کاهش داشته در هشت سال گذشته روند نزولی داشته است.
به گفته، این مسئول با کارهای انجام گرفته در سال های گذشته این استان در کاهش تصادفات جاده ای جزو 5 استان برتر کشور شناخته شده و این مهم بدلیل ساماندهی نقاط حادثه خیز انجام گرفته است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.