به گزارش ایرنا، جواد رحمتی روز دوشنبه در همایش تبیین طرح روستا – تعاون استان زنجان افزود: سال های پس از انقلاب اسلامی، موضوع توسعه روستاها در دستور کار و در این روند، احداث جاده ها و انتقال خدماتی همچون آب، برق و گاز مد نظر قرار گرفت.
وی یادآورشد: در کنار این موضوع توجهی به بحث اشتغال و بهبود وضعیت معیشت روستاییان نشد که به تازگی دولت آن را در دستور کار قرار داده است.
رحمتی اظهار کرد: دولت تسهیلات، آموزش و ابزار لازم را در اختیار متقاضیان اشتغالزایی در حوزه هایی به غیر از کشاورزی و دامپروری قرار می دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم در ادامه این همایش گفت: ثمره توجه صرف به انتقال خدمات، افزایش فاصله میان شهر و روستا، گسترش میزان مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی و کاهش بهره وری مشاغل روستایی شد.
شهرام طهماسبی لازمه اصلاح این فرآیند را ایجاد تغییر در نوع نگرش نسبت به توسعه مناطق روستایی برشمرد و راه اندازی کارگاه های تولیدی در قالب تعاونی و با هدف توسعه صادرات محصولات روستایی را بهترین راهکار پیشرفت این مناطق اعلام کرد.
وی تاکید کرد: با شکل گیری کارگاه های تولیدی فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصتی برای حضور در عرصه تولید و اشتغال پیدا می کنند و با هم افزایی دیگر روستاییان می توانند بهره وری در تولیدات روستایی را افزایش دهند.
طهماسبی خاطرنشان کرد: دولت در قالب تسهیلات مختلف بازسازی بنگاه های اقتصادی به 100 هزار میلیارد ریال اعتبار، طرح رونق با 200 هزار میلیارد ریال، توسعه و عمران روستایی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و معادل آن از منابع بانکی برای اشتغالزایی پیش بینی کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در صورت همت و خواست روستاییان بخش انبوهی از این تسهیلات می تواند برای اشتغالزایی به سمت روستاها سرازیر شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم در این جلسه از اجرای طرح تعاون - روستا در هزار روستای کشور با تشکیل هزار تعاونی خبر داد و به انتخاب 33 روستا در این استان برای اجرای این طرح خبر داد.
محمدرضا یوسفی به ظرفیت های بخش تعاون اشاره کرد و افزود: روستاییان در قالب تعاونی ها می توانند سرمایه های اندک خود را برای آغاز به کار بنگاه اقتصادی بزرگ و سوده کنار هم قرار دهند.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در روستاهای زنجان برای یک هزا رو 947 نفر اشتغالزایی می شود، خاطر نشان کرد: بناست برای اجرای موفقیت آمیز این طرح، سازمان فنی و حرفه ای آموزش های لازم را به متقاضیان ارائه کند.
یوسفی ادامه داد: هم اکنون اجرای این طرح در سه روستای هندی کندی، میر آخور و هزار رود این استان آغاز شده است و به سرعت در سایر 30 روستای انتخاب و شناسایی شده دیگر هم اجرا می شود.
مشاور معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در پایان این جلسه به جزئیات اجرای این طرح پرداخت و روستاییان حاضر در این جلسه را با راهکارهای اجرای این طرح آشنا کرد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.