به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری روز یکشنبه در جلسه گفت و گو با سرمایه گذاران خارجی افزود: اقدامی که شرکت گلوبال گرین انرژی در مسیر گسترش دانش بازیافت زباله در سطح جهان انجام می دهد، شایسته تقدیر است.
وی یادآورشد: با ورود این شرکت، مشکل پسماندهای شهری استان زنجان مرتفع می شود.
درویش امیری اظهار کرد: راه اندازی این کارخانه بازیافت علاوه بر آنکه نقش موثری در زمینه مدیریت پسماندها ایفا می کند، گام موثری برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه تمام حمایت های مورد نیاز برای راه اندازی این کارخانه را انجام می دهد، گفت: امید می رود هرچه سریعتر این شرکت در مسیر عملیاتی کردن قرار داد گام بردارد.
وی خاطر نشان کرد: این قرارداد به شکل BOT منعقد شده است و زمینه ورود چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به این استان را فراهم می کند.
درویش امیری ادامه داد: تمام مسئولان باید نهایت همکاری را با این شرکت برای راه اندازی و فعال سازی هر چه سریعتر کارخانه بازیافت داشته باشند.
استاندار زنجان تاکید کرد: در صورتی که اعضای شورای اسلامی شهر که به تازگی مسئولیت مدیریت شهر زنجان را بر عهده گرفته اند، پیش از به اتمام رسیدن دوره کاری خود، این کارخانه را بازیافت کنند، می توان کارنامه عملکرد آنان را قابل قبول خواند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم در ادامه این جلسه گفت: پروژه مدیریت و بازیافت زباله های شهر زنجان، عمر 30 ساله دارد و هم اکنون با یک پروژه متفاوت در قالب تولید انرژی برق از پسماند، مواجه است.
جواد رحمتی با بیان اینکه پیشنهادهای مختلفی برای مدیریت پسماندهای شهری زنجان مطرح شده بود، پروژه شرکت گلوبال گرین انرژی را تجربه نخست ایران در زمینه بازیافت زباله و تولید انرژی الکتریکی خواند.
وی افزود: این کارخانه قابلیت تحت پوشش قرار دادن شهرهای همجوار زنجان و بازیافت زباله های آنها را هم دارد.
** تولید برق از پسماند با آخرین فناوری جهان
مدیرعامل شرکت گلوبال گرین انرژی هم در ادامه این جلسه گفت: این شرکت همواره از زمان تاسیس به دنبال یافتن راهکارهای نوین برای بازیافت انواع پسماندها و به روز رسانی فناوری خود بوده است.
دین پرادوویچ به نحوه عملکرد کارخانه بازیافت مورد نظر شرکت اشاره کرد و یادآورشد: در این فناوری ابتدا پسماندها تبدیل به سوخت و سوخت تولیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.
وی سرمایه گذاری در ایران و زنجان را دارای صرفه اقتصادی خواند و هدف از راه این شرکت را استفاده از پسماندها، به کار گیری نیروی بومی و همکاری در حوزه حفاظت از محیط زیست اعلام کرد.
شرکت انگلیسی گلوبال گرین انرژی با فناوری آلمانی برای بازیافت زباله های شهر زنجان، دست به کار شده است و بناست با سرمایه گذاری 115 میلیون دلاری در زمینی به مساحت 15 هکتار، طی حداکثر 30 ماه این واحد صنعتی را به بهره برداری برساند.
به گفته مسئولان استانی و سرمایه گذاران خارجی، تاکنون فناوری تولید برق از زباله در ایران به کار گرفته نشده است و این نخستین تجربه ایران در این زمین محسوب می شود.
روزانه در زنجان بیش از 300 تن زباله تولید و به منطقه مهرآباد منتقل و دفن می شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.