داوود ارفعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حفظ، اشاعه، رشد و توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی این استان تلاش ها و برنامه ریزی های زیادی صورت می گیرد که این روند همچنان تداوم دارد.
وی اظهارکرد: میزان اعتبارات این رشته ورزشی زنجان نسبت به پارسال رشد یافته و این هیات براساس قول مساعد فدراسیون و وزارتخانه در تامین اعتبار، آماده برای کار و فعالیت بیشتر است.
ارفعی با بیان اینکه ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در زنجان از استقبال خوبی برخوردار شده است افزود: نوجوانان و جوانان نسبت به فعالیت در بازی های بومی و محلی تمایل بیشتری نشان داده اند که این استقبال، مسیر را برای شکوفایی و رشد هموارتر می سازد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان زنجان گفت: بازی های بومی محلی بسیار مفرح و جذاب هستند و تا حدود زیادی در تمام شهرستان های این استان جا افتاده و طرفداران بسیاری را به خود جلب و جذب کرده است اما هنوز جا
برای تلاش و فعالیت بیشتر وجود دارد.
ارفعی افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است یک دوره مسابقه استانی در شهر زنجان برگزار شود که این کار در آشنایی، تشویق و ترغیب مردم و رونقی بخشی به ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، نقش آفرین خواهد شد.
وی یادآور شد: زنجان با 30 ورزشکار زن و مرد در نخستین 'جشنواره ملی فرهنگی ورزش روستا' به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و تحت عنوان جام ریاست جمهوری، شرکت کرد و نشان داد که با اندک توجه می تواند به نتایج خوب و قابل قبول دست یابد.
ارفعی افزود: این رقابتها از یک شهریور جاری به مدت سه روز در شاهین شهر اصفهان برگزار شد و مردان زنجان در رشته های هفت سنگ، غازقنلگ، تیرکمان سنتی، چوب کشی، دال پلان، الختر و کشتی لوچو، و بانوان نیز در رشته های گانیه، چوب کشی، تیر و کمان سنتی، دوزپا و دال پلان، به رقابت پرداختند که در بخش بانوان عنوان دوم تیمی را به دست آوردند.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر قریب 12 هزار زن و مرد در زنجان، تحت پوشش هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی فعالیت می کنند.
ارفعی تعداد مربیان دارای کارت را بیش از 30 نفر و داوران کارت دار را 10 نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه از لحاظ داور و مربی در مضیقه هستیم بنابراین هیات آماده برای تشکیل کلاس است تا این نقیصه برطرف شود.
آدقویدی، اوزوک اوزوک، توپ آغاجی، چاتارام، قاچان - قاچان، گل پوچ، هفت سنگ، یک خان دوخان، چولنگ آغاج و داژبال، طناب کشی، کلاه بران، لی لی، یک گل دو گل، پیشیک ملقی، یولداش سنی کیم آپاردی، تاخت با اسب، دال تیراندازی از روی اسب، دال پلان، اوخ آتما، (تیراندازی با کمان دوشاخ )، انواع کشتی 'شال، باجوخه، پهلوانی'، قیش قیش و خروس خروس، اوستام دیدی، هارای جولو، از بازی های بومی و محلی زنجان است.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.