به گزارش ایرنا، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان سالانه با همکاری دامداران و بهره برداران از مراتع ییلاقی این استان اقدام به برگزاری جشن در یکی از ییلاق ها می کند.
امروز/پنجشنبه/ همزمان با پانزدهمین روز از فصل تابستان ییلاق سندستان شهرستان زنجان میزبان دامداران، بهره برداران از مراتع، خانواده های آنان و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی بود.
این جشنواره ها سالانه با هدف حفظ و نگهداری منابع و عرصه های طبیعی به ویژه مراتع استان زنجان و آگاه سازی مردم، بهره برداران و دامدارن برگزار می شود.

** صندوق حمایت از منابع طبیعی در کشور راه اندازی شود
مدیر کل آموزش و ترویج سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه این جشنواره گفت: صندوق حمایت از منابع طبیعی در سه استان کشور ایجاد شده و مقدمات آن نیز در استان زنجان در دست اجرا است.
غلامرضا هادربادی تاکید کرد: تازمانی که بهره برداران توانمند نشوند نمی توانیم مراتع را حفظ کنیم.
وی بر لزوم آموزش مجریان و بهره برداران از منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه باید توسط خود مردم و با توجه به شرایط منطقه انجام شود.
مدیر کل آموزش و ترویج سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این آموزشها باید تلفیقی و همراه با بازدید از عرصه های منابع طبیعی و مراتع باشد چرا که این نوع آموزش تاثیر قابل توجهی دارد.
هادربادی با اشاره به انجام این نوع آموزش در استان فارس اشاره کرد و یادآورشد: آموزش تلفیقی در این استان به صورت نمونه انجام و از صفر تا صد این آموزش توسط مردم و بهره برداران از مراتع عملی می شود.
وی با بیان اینکه دولت متولی خوبی برای آموزش نیست، اظهارکرد: مردم افرادی که باید آموزش را ببینند را بهتر می شناسند.
مدیر کل آموزش و ترویج سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: دبیرخانه سازمان های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی ایجاد شده تا این سازمان ها شکل بگیرد و ساماندهی شود.
هادرباردی به تشکیل اتحادیه ای در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: همانگونه که اتحادیه مرغداران و دامداران فعال است باید اتحادیه ای نیز در این حوزه مشارکت و توانمند سازی بهره برداران از منابع طبیعی شکل بگیرد.
وی یادآورشد: یک هزار و 950 دوره آموزشی در سطح کشور برای مجریان و بهره برداران از عرصه های طبیعی برگزار خواهد شد که 98 درصد از این آموزش ها در عرصه انجام می شود.

** حفظ منابع طبیعی باید مطالبه مردم شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در ادامه تاکید کرد: هدف از برگزاری جشنواره در ییلاق سندستان ترویج فرهنگ منابع طبیعی و تبدیل آن به معارف عمومی در بین اقشار مختلف مردم است.
خلیل آقاجانلو اظهار کرد: باید مردم با اهمیت این منابع آشنا شده و حفظ آن تبدیل به مطالبه عمومی از سوی مردم شود.
وی خاطرنشان کرد: استفاده و معرفی پتانسیل های منابع طبیعی به گردشگران از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می شود تا طبیعت در کنار این مقوله حفظ شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: می توانیم از درآمد گردشگری استفاده کنیم به شرطی که طبیعت حفظ شود.
آقاجانلو افزود: طبعیت درآمد جانبی ایجاد می کند و حفظ آن نیازمند تلاش همگانی است.
منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان طی سال های گذشته جشن های ییلاق را با حضور مسئولان، دامداران و بهره برداران از مراتع در ییلاق های تخته یورد، اولن دلبر و قارقالان برگزارکرد و در پانزدهمین روز از تابستان نیز در ییلاق سندستان شهرستان زنجان برگزار شد.
دامداران فقط در یک فصل همراه دام ها به ییلاقات کوچ می کنند که زمان کوچ آنها به این مناطق نیز از 15 خرداد تا 15 شهریور است.
ییلاقات استان زنجان در شهرستان های طارم، زنجان و ماهنشان است.
مساحت ییلاقی شهرستان طارم 47 هزار و 758 هکتار، زنجان 45 هزار هکتار و ماهنشان نیز 16 هزار هکتار است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.