فرهاد میرزایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آسیب طناب نخاعی از عوامل مهم اختلالات حسی حرکتی است که ضربه های وارده بر ستون مهره ای ممکن است آسیب نخاع شدید یا ریشه اعصاب نخاعی را بدنبال داشته باشد.
وی یادآوری کرد: طناب نخاعی در فرد اهمیت خاصی برای تداوم زندگی دارد و اگر نخاع به دلایل ضربه یا غیر ضربه در یکی از سطوح گردن، پشت و یا کمر آسیب ببیند، موجب اختلالات شدید حرکتی در اندامهای زیر آسیب دیده می شود.
میرزایی افزود: ضایعه نخاعی یکی از معلولیت های شدید و خیلی شدید در حوزه توانبخشی بشمار می رود و هم اکنون 163 نفر معلول ضایعه نخاعی کمری ، 76 نفر نخاعی سینه ای و 54 نفر ضایعه نخاعی گردنی از خدمات بهزیستی زنجان بهره مند هستند.
وی بیان کرد: بیشتر آسیب های نخاعی از نوع ضربه ای است و به طور معمول به هنگام تصادف بویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: با توجه به به مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و دستورالعمل های مربوط به حمایت از معلولین ضایعه نخاعی صادر شده توسط سازمان بهزیستی کشور، هم اکنون هزینه حق پرستاری برای این قشر ضایعه نخاعی کمری یک میلیون و 500 هزار ریال ، سینه ای 1 میلیون و 750 هزار ریال و گردنی 2 میلیون ریال درماه می باشد که ازردیف اعتبارات ملی پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس از مجموع معلولان تعداد 124 نفر در اثر تصادف ، 2 نفر بر اثر درگیری ، 60 نفر به دلیل سقوط از بلندی ، 15 نفر سقوط جسم سنگین بر روی نخاع ، 62 نفر ضایعات مادرزادی به این عرضه دچار شده اند و در این ارتباط تحویل وسایل توانبخشی مانند تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر به صورت رایگان به آنها داده می شود .
به گفته وی، مهمترین عوامل ایجاد کننده ضایعه نخاعی تصادفات رانندگی ،سقوط از بلندی و یا آسیب های ضربه ای و تومورهای نخاعی است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون در حوزه توانبخشی اطلاعات 19 هزار و 197 معلول در سامانه بهزیستی این استان ثبت شده است که بر این اساس خدمات متعددی به آنها ارائه می شود.
هم اکنون 23 هزار و 820 خانوار مددجو تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان زنجان هستند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.