تقی نصیری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شماره تماس 09628 خط ملی مشاوره اعتیاد از سال 88 راه اندازی شده که متولی آن سازمان بهزیستی است که حدود 20 مشاوره در پشت این خطوط قرار دارند و آماده ی ارائه مشاوره به خانواده های دچار معضل اعتیاد هستند.
وی اظهار کرد: متاسفانه مشکل مهمی که وجود دارد این است که بیشتر خانواده ها مشکل اعتیاد اعضای خانواده خود را در مراحل اولیه کتمان می کنند و به نوعی سرپوش می گذارند و بهترین راهکار این است که نسبت به پیگیری این معضل اجتماعی اقدام کنند.
نصیری افزود: بسیاری از خانواده های گرفتار با معضل اعتیاد این موضوع را وقتی با خط ملی مشاوره اعتیاد در میان می گذارند که امکان درمان های لازم به حداقل کاهش یافته و باید فرهنگ سازی لازم انجام گیرد.
وی بیان کرد: مشکل عمده در زمینه اعتیاد انکار کردن این موضوع و پیگیری نکردن به هنگام آن است و بی توجهی به آن در عمل امکان بهبود معتاد را با چالش جدی مواجه می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان ادامه داد: بر این اساس مطالعات نشان می دهد 80 درصد بهبود یافتگان در کشور دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند، چرا که این معضل یه گروه سنی خاصی ارتباط ندارد و اگر گام های اساسی در ارتباط با این موضوع برداشته نشود، ممکن است دامنه آن خانواده ها را نیز درگیر کند.
وی، علل بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد را نبود درمان های طولانی مدت و انجام مشاوره های دارویی و روانشناختی لازم ذکر کرد.
نصیری خاطر نشان کرد: وقتی می توان گفت معتادی بهبود یافته که مدت ترک اعتیاد در یک بازه زمانی یکسال انجام شده باشد و بدنبال آن درمان های تکمیلی نیز لحاظ شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان خاطر نشان کرد: آموزش به عنوان رکن اصلی پیشگیری به شمار می رود و خاکریزهای سوداگران مرگ هر روز به خانواده ها نزدیک تر می‌شود لذا باید هوشیاری بیشتری در این حوزه به ویژه از سوی خانواده ها وجود داشته باشد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.