محمدرشید کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری 'تب کریمه کنگو' بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و مهمترین راه انتقال آن از طریق کنه از دام آلوده به سالم و تماس انسان با بافت های آلوده دام است.
وی تاکید کرد: با شروع فصل گرما فعالیت کنه ها در جایگاه های نگهداری دام ها هم آغاز می شود که مهمترین عامل انتقال این بیماری است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی در شهرها و روستاها باید سم پاشی روی بدن دام و جایگاه های نگهداری دام ها را جدی گرفته و هر چه سریعتر برای جلوگیری از انتشار بیماری مشترک'تب کریمه کنگو' از دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی فعال در سطح این استان مشاوره بگیرند.
کرمی از همه دامداران خواست، در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری کنند چرا که این مساله موجب انتشار بیماری در بین دام ها و افراد سالم می شود.
وی تاکید کرد: همه هم استانی ها نیز در ریشه کنی این بیماری مشترک می توانند نقش قابل توجهی داشته باشند و با مشاهده هر گونه ذبح خارج از کشتارگاه که در منازل انجام می شود مورد را به دامپزشکی اطلاع دهند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: ممکن است همین دامی که در منازل کشتار و وارد چرخه مصرف می شود، منشا بیماری' تب برفکی' باشد و به انسان منتقل شود.
کرمی تاکید کرد: مصرف کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی نصب و مهر این سازمان شامل تاریخ تولید، انقضاء و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.
وی خاطرنشان کرد: لاشه دام هایی که در کشتارگاه ها زیر نظر ناظران و ذابحان شرعی کشتار می شود، به مدت 24 ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمارهای احتمالی نگهداری و پس از سالم سازی وارد چرخه مصرف می شود.
کرمی از همه مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی خواست در صورت مشاهده هر گونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه ها خارج از مارکز عرضه مجاز و یا هر گونه مورد غیر بهداشتی، موضوع را با شماره 1512 دامپزشکی در سطح استان زنجان برای رسیدگی به موضوع اطلاع دهند.
7325/3001
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.