امجد باقری ، افزود: باتوجه به اینکه کودکان و سالمندان توان و قدرت مقابله با حیوانات مهاجم و درنده ای چون گرگ را ندارند به همین دلیل لازم است خانواده ها به این موضوع توجه جدی تری داشته باشند.
وی اظهارکرد: این روزها خبر حمله منتسب به گونه جانوری گرگ به 2 کودک 1/5 و 3/5 ساله در روستاهای زواجر و زرند از توابع شهرستان خدابنده اهالی بسیاری از اهالی روستاهای اطراف را سخت نگران کرده که لازم است هشدارهای داده شده جدی تر گرفته شود.
باقری افزود: گرگ ها، بطور معمول در این موقع از سال برای تغذیه توله ها به دنبال شکار می گردند و از آنجا که زنجیره غذایی آنان 'خرگوش، گراز و موش صحرایی' و این حیوانات از سوی شکارچیان غیر مجاز شکار می شوند به همین خاطر به اجبار به حریم روستاها و شهرها پناه می آورند که این نیز ممکن است مخاطراتی را برای انسان ها به ویژه کودکان و سالمندان در پی داشته باشد.
وی تصریح کرد: اهالی روستاهای زنجان به جهت پیشگیری ازحمله حیوان مهاجم با انجام اقدامات حفاظتی و رعایت هشدارها، این اداره کل و سایر دستگاه های دولتی را در تامین سلامت خود، پیشگیری از بروز بحران و ادامه حیات جانوران یاری دهند.
باقری، حفاظ و دیوارکشی حیاط منازل مسکونی مشرف به جنگل، دشت و کوه با اخذ مجوز از بخشداریهای محل و بنیاد مسکن روستایی را لازم و ضروری خواند و افزود: خانواده در فصل بهار و زمستان به بسته بودن درب ورودی حیاط منازل و باغچه ها توجه وافر داشته باشند تا از ورود جانوران زیانکار و آسیب رسان در امان باشند.
وی با بیان اینکه خروج کودکان و افراد مسن به تنهایی از منزل در اوایل صبح و غروب آفتاب، ممکن است با خطر حمله حیوانات درنده همراه باشد ادامه داد: لازم است روستائیان برای جلوگیری از نزدیک شدن حیوانات زیانکار و آسیب رسان به انسان ها، لاشه حیوانات تلف شده و زباله های تولیدی را به صورت بهداشتی دفن کنند تا این جانوران گوشتخوار به منظور تغذیه به اماکن روستایی نزدیک نشوند.
باقری تاکید کرد: اگر افراد توسط حیوانات زیانکار مورد حمله قرار گرفته و مورد گزش قرار بگیرند به حتم باید برای درمان بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و موضوع نیز به نزدیکترین واحد محیط زیست گزارش شود.
وی افزود: افراد باید از نگهداری جانوران وحشی ازجمله توله گرگ در منازل به جد خودداری کنند که در غیر این صورت، محیط زیست برابر با مقررات با خاطیان برخورد خواهد کرد.
باقری تصریح کرد: کسانیکه که توله گرگ یا گرگ هیربیدی (سگ گرگ) در منزل نگهداری می کنند بهتر است این حیوانات را در فضای بیرون رها نکنند و اگر از نگهداشتن آنها نادم و پشیمان هستند نسبت به تحویل حیوان به محیط زیست اقدام کنند.
وی افزود: کره زمین تنها متعلق به انسان ها نیست و حیوانات هم حق حیات دارند پس ماهم باید حقوق حیوانات را رعایت کنیم و با بی توجهی به این امر مهم زمینه تعارضات انسان با حیوانات را موجب نشویم.
باقری تاکید کرد: شکار غیر مجاز حیوانات از جمله خرگوش، روباه، گراز و ... که می توانند طعمه حیوانات دیگر باشند می تواند عواقب ناخوشایند و تلخی را داشته باشد و این اداره کل با متخلفانی که توصیه ها و هشدارها را جدی نگیرند با کمک سایر مقامات امنیتی و قضایی استان برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.
وی ادامه داد: گزارش سریع تخلفات از جمله شکار و صید، تکثیر و نگهداری غیر مجاز حیوانات وحشی، خواست عاجزانه اداره کل محیط زیست از هم استانی ها است تا محیط بانان در کمترین زمان ممکن نسبت به دستگیری خاطیان اقدام کنند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 643396
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.