همین موضوع باعث شده که بارها هنرمندان حرفه‌ای دست از هنر خود کشیده و برای کسب نان به کار دیگری روی بیاورند و بسیاری هم در انزوا به هنر خود مشغول شوند. موضوعی که مسئولان ارشاد نیز بر آن صحه می‌گذارند و انتظار دارند در سالی که به عنوان تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است،

روسای ادارات استان در مراسم‌ها برای تقدیر، به جای تهیه هدایای معمول، آثار هنرمندان را خریداری کنند. از همه مهم‌تر به هیچ عنوان در مورد هنر سلیقه‌ای رفتار نکنند و به جای ایجاد مانعی محکم برای رشد هنر، مسیر را برای بالندگی هنرمندان و هنر که منجر به ریشه‌دار شدن هویت ملت‌ها می‌شود، هموار کنند.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره با اشاره به برنامه‌هایی که امسال در این شهرستان از سوی ارشاد برنامه‌ریزی شده است، می‌گوید: نشست‌های مختلفی در حوزه فرهنگ، ادبیات، شعر و داستان، کتابخوانی و سایر رشته‌های هنری در طول سال برپا می‌شود که در آن هنرمندان و اساتید هنر گرد هم آمده و به گفت‌وگو می‌پردازند.
«حجت الاسلام قسمتعلی صمدی» می‌افزاید: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تقویت بنیه هنری هنرجویان و تولید آثار هنری نیز از جمله اقداماتی است که آن را اجرایی می‌کنیم.
وی اجرا و عرضه آثار تولیدی مانند فیلم، موسیقی، تئاتر و عکس را از برنامه‌های مورد توجه مردم و هنرمندان می‌داند و اظهار می‌کند: در مناسبت‌های مختلف مذهبی، شامل جشن‌ها و عزاداری‌ها از آثار هنرمندان استفاده می‌شود تا فرصتی برای پیوند تماشاگران و آثار هنرمندان و افکار هنری آنها مهیا شود.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره با بیان این‌که در طول هفته کلاس‌های آموزشی بسیاری در رشته‌های مختلف در خرمدره برگزار می‌شود، بیان می‌کند: چند سالی است که سیاست‌ها به سمت خصوصی‌سازی فعالیت‌ها و استفاده از توان این مجموعه‌ها حرکت کرده و به همین دلیل این روزها فعالیت آموزشگاه‌های خصوصی، کار را برای هنرمندان راحت‌تر کرده است. البته حمایت، هدایت و نظارت بر کار این مراکز به صورت مستمر صورت می‌گیرد.
صمدی با اشاره به این‌که خرمدره 65 هزار نفر جمعیت داشته و آموزشگاه‌های موجود پاسخگوی نیاز همه هنرمندان فعلی این شهرستان نیستند، بیان می‌کند: فعالیت آموزشگاه‌های خصوصی باید بیشتر شود تا تعداد بیشتری از هنرمندان هنر خود را تقویت کنند. حتی خانه‌های هنرمندان نیز می‌توانند قدمی موثر در پرورش هنرمندان بردارند و برنامه ریزی‌های بهتری داشته باشند. در این میان به نظر می‌رسد که فضاهای فرهنگی و هنری دستگاه‌ها نیز می‌تواند برای رشد هنرمندان به‌کار گرفته شود و تنها نگاه‌ها به ادارات ارشاد به عنوان تنها متولی هنر و هنرمندان خلاصه نشود.
بیش از 300 هنرمند حرفه‌ای که فعالیتشان به تولید اثر می‌‌انجامد در خرمدره فعالیت می‌کنند. وی با بیان این جمله اضافه می‌کند: این تعداد علاوه بر هنرجویان، هنرمندانی هستند که آثارشان قابلیت رقابت با آثار هنرمندان استانی و حتی کشوری را دارد. در این میان خرمدره در رشته‌هایی چون هنرهای تجسمی، موسیقی و خوشنویسی سرآمد است.

واگذاری به بخش خصوصی
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره با اشاره به این‌که امسال گالری فرهنگسرای خرمدره به بخش خصوصی واگذار می‌شود، عنوان می‌کند: اولویت واگذاری با مراکز خصوصی است که با اداره ارشاد شهرستان همکاری می‌کنند. گالری‌ها با تعاملات هنرمندان، مالکان و یا ادارات در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد و برنامه‌های هنری در آنها برگزار می‌شود.

بیمه هنرمندان
وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان خرمدره‌ای‌ اظهار می‌کند: مدتی بیمه هنرمندان متوقف شد اما از سال گذشته این روند از سر گرفته شده است. هم‌اکنون نیز تعداد کثیری از هنرمندان این شهرستان بیمه هستند مگر این‌که به اختیار خود کنار کشیده باشند یا مدارک ارائه شده آنها ناقص باشد.

وضعیت تجهیزات
صمدی با بیان این‌که برای برخی از رشته‌ها تجهیزات کافی در شهرستان وجود ندارد، می‌گوید: برای مثال رشته موسیقی در عین حال که هنری بسیار اصیل و ارزشمند است، مظلوم واقع شده چون تجهیزات مورد نیاز آن به دلایل مختلف به راحتی فراهم نمی‌شود و هنرمندان این رشته اغلب در مضیقه هستند.در بیشتر موارد برای هنرمندان تئاتر سالن نمایش وجود ندارد. پس بستر فعالیت در جایی فراهم می‌شود که آرامش خاطر وجود داشته باشد. در واقع برای بهبود این وضعیت، جامعه باید به سوی تفاهم رفته و از شکل‌گیری سلیقه‌های مختلف در قالب سیاست جلوگیری شود.

قوانین محکم
صمدی ادامه می‌دهد: قوانین و آیین‌نامه‌ها باید مجدانه اجرا شوند، برای مثال چرا برای اجرای کنسرت‌ها هنرمندان باید از هفت خوان رستم عبور کنند؟ در حیطه هنر باید شجاعانه عمل شود. امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است. بر این اساس، آیا سیاست سازمان‌ها و ادارات بر این محور حرکت خواهد کرد که به جای تهیه هدایای معمول، آثار هنرمندان به عنوان جوایز خریداری شود؟ هنرمندان برای کار نیاز به انگیزه دارند و این محرک وقتی کار خودش را درست انجام می‌دهد که اثر تولیدی هنرمند خریداری شود. پس با بها دادن به آثار هنری، هنر را ارتقا دهیم تا هنرمند و خانواده‌اش به دلیل وضعیت نامناسب مالی با مشکلات روبه‌رو نشوند.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره با اشاره به این‌که چرا آثار هنرمندان را بعد از وفاتشان ارج می‌دهیم؟، می‌گوید: تا زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند از اثرشان استقبال کنیم و آینده روشنی را برای هنرجویان جوان تضمین کنیم. همه ارگان‌ها بودجه مناسبی برای حوزه فرهنگ و هنر دارند، پس باید آن را در مسیر اصلی‌اش به‌کار بگیرند. در واقع اعمال سلیقه‌ها هنر را تهدید می‌کنند. ما باید در عرصه هنر قوانین مشخص و شفافی داشته باشیم تا جایگاه هنر و هنرمند مشخص و تعریف شده باشد.

هشدار فرهنگی
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره با اشاره به وضعیت چاپ کتب و نشریات در این شهرستان عنوان می‌کند: این روزها فضای مجازی کتابخوانی را از رونق انداخته است و باید از راه چاره دیگری استفاده کنیم. برای مثال به جای کتاب‌های قطور از کتاب‌های جیبی همراه استفاده کنیم تا مخاطبان به سراغ مطالعه بیایند. متاسفانه چون نیاز به کتاب خوانی در جامعه ایجاد نشده است، کتابخوان وجود ندارد و فضاهای مجازی به راحتی مخاطبان خود را بیشتر می‌کنند.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 631291
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.