یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان در این باره به خبرآنلاین گفت: پناهگاه صخره‌ای «قوشا زاغا» در شهر سهرورد شهرستان خدابنده متعلق به دوره پارینه‌سنگی، محوطه «باغچلار» از دوره عصر برنز و آهن در شهرستان ایجرود، تپه «بویوک گول» روستای «کوسه‌لر» شهرستان ایجرود متعلق به دوره اشکانی- ساسانی جزوء این آثار است.

وی ادامه داد: تپه قبرستان روستای «گنبد» شهرستان ایجرود از دوره عصر آهن و حمام تاریخی زرین‌آباد که به دوره قاجار تعلق دارد از جمله آثار تاریخی استان به شمار می‌رود که اکنون برای ثبت این آثار در لیست آثار ملی اقداماتی به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در حوزه میراث معنوی ۱۷ مورد از میراث زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده و اقدامات لازم برای ثبت ۵ فقره نیز در دست انجام است.

رحمتی عنوان کرد: بیمارستان شهید بهشتی زنجان، حمام سعادت ابهر متعلق به دوره پهلوی نخست، دست‌کند «دژمند» روستای خوئین در شهرستان ایجرود و دست‌کند «دیزالیج» در شهر سهرورد شهرستان خدابنده هر دو متعلق به دوره میانی و متأخر اسلام، «توکمه تپه» در روستای متروکه «عباسلو» در شهرستان خدابنده و متعلق به دوره عصر آهن و «مرغا تپه شرقی» نیز از آثار تاریخی شهرستان ایجرود در بخش «حلب» و متعلق به دوره برنز است.

وی ادامه داد: «منجوق تپه» در شهرستان ایجرود و متعلق به دوره اشکانی و قرون میانی اسلامی، «بند تپه» اثر تاریخی بر جای مانده از دوره مس و سنگ و «تپه جنگل قاباغی» از دوران اسلامی و نیز «ورک تپه» اثر دوره اشکانی در شهرستان خدابنده از جمله آثار تاریخی ثبت شده استان زنجان در لیست آثار ملی هستند که ثبت این اثرها در سال گذشته انجام شده است.

رونده اثر تاریخی تپه «کاندی دیبه» در روستای «بهمن» شهرستان ایجرود از دوره میانی اسلام نیز برای ثبت در این لیست ارسال شده است و در کنار آن تپه‌های «سولیجار» شهرستان ایجرود متعلق به دوره ساسانی و میانی اسلام در این لیست ثبت می‌شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610676
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.