به گزارش ایرنا، این روزها کمتر کسی هست که با استفاده از دوچرخه به امور شخصی و اداری خود بپردازد، بیشتر شهروندان با خودروهای تک سرنشین در داخل شهر، پشت چراغ قرمز و ترافیک، هم زمان خود را هدر می دهند و هم موجب ایجاد ترافیک و کندی تردد می شوند.
چه بسا آمبولانس هایی که حامل بیمارانی هستند که نفس آنها در گرو ثانیه هایی زود رسیدن به بیمارستان هاست، اما ایجاد ترافیک توسط خودروهای شخصی این فرصت را آنها سلب می کند.
استفاده از وسایط نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس های بین شهری و تاکسی نیز می تواند منجر به کاهش ترافیک، صرفه جویی در وقت، جابجایی بیش از 30 مسافر در یک زمان و دسترسی به بیشتر مناطق شهری و کاهش آلاینده های صوتی و زیست محیطی شود.
اما در کنار استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی در داخل شهرها استفاده از دوچرخه آلاینده های زیست محیطی، صوتی و ایجاد ترافیک را به دنبال ندارد و از سوی دیگر دوچرخه سواری نوعی ورزش به شمار می رود که تحرک بدنی و حفظ سلامت را موجب می شود.
شهرداری زنجان برای نهادینه کردن استفاده از دوچرخه به جای خودروهای شخصی از 2 سال گذشته اقدام به برگزاری همایش های دوچرخه سواری در داخل این شهر می کند و امسال نیز همزمان با ولادت باسعادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) اقدام به برگزاری این همایش کرده است.

** دوچرخه باید جایگزین خودروهای شخصی شود
مدیر فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان در این باره می گوید: با ماشینی شدن زندگی از عرض پیاده روها کاسته و بر پهنای خیابان ها اضافه و به تبع آن مشکلات زیست محیطی، صوتی، ترافیکی و هزینه های زیاد جانبی بر شهرها و شهروندان تحمیل می شود.
سید سعید صفوی تاکید کرد: شهرداری برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در شهر زنجان اقدام به برگزاری همایش های پیاده روی خانوادگی، گذرهای فصلی و همایش های دوچرخه سواری برای آقایان و بانوان می کند.
وی تاکید کرد: همایش دوچرخه سواری نیز سه شنبه/22 فروردین/ از مقابل ایستگاه آتش نشانی شماره 2 زنجان، میدان آزادگان، میدان سرباز گمنام، میدان ارتش، تقاطع زینبیه شرقی و غربی، دروازه رشت، و سعدی وسط به سمت کارخانه کبریت در خیابان صفا خواهد بود.
مدیر فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان، دوچرخه سواری بانوان نیز در داخل پارک بانوان و زمان آغاز برنامه 10 صبح خواهد بود.
صفری تاکید کرد: شرکت برای عموم شهروندان زنجانی آزاد است و همه پدران به همراه پسران و مادران نیز به همراه دختران می توانند در همایش دوچرخه سواری شرکت کنند.
وی ادامه داد: همایش های دوچرخه سواری، با شعار' 2 بهتر از چهار' برگزار می شود.

** فقط برای سفرهای برون شهری از خودروی شخصی استفاده می کنم
یکی از شهروندان زنجانی می گوید: برای انجام کارهای خود در داخل شهر با اتوبوس های خط واحد تردد و با وجود اینکه ماشین شخصی دارم فقط برای خارج شهر از آن استفاده می کنم.

** مسیرهای داخل شهر را با دوچرخه طی می کنم
یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: زمانی از دوچرخه استفاده می کنم که شرایط جوی مساعد باشد و در نیمه اول سال تا زمان آغاز بارش ها و سرد شدن هوا در زنجان برای تردد از خانه تا محل کار و انجام کارهای شخصی و خرید فقط از دوچرخه استفاده می کنم.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.