مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی باید مقاوم‌سازی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: حدود ۵۵ درصد واحدهای روستایی استان زنجان مقاوم‌سازی شده و حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی باید مقاوم‌سازی شود.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، رضا خواجه‌ای صبح امروز (۲۴ مردادماه) در نشست خبری، با اشاره به اینکه فعالیت‌های عمرانی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سه حوزه انجام می‌شود، اظهار کرد: مطالعه طرح هادی در صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام شده و علی‌رغم اینکه تعهد نداشتیم، مطالعه طرح هادی در ۶۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ۲۴۰ روستای نیازمند بازنگری طرح هادی، امسال برای ۱۲۳ روستا انجام خواهد شد، افزود: مبلغ اعتبار مصوب برای تهیه طرح هادی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ۹۹ روستا بود و از محل استانی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ۲۷ روستا بود که انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه میانگین کشوری درصد اجرای طرح هادی، ۴۶.۲ درصد بوده و در استان زنجان به ۵۸.۲ درصد رسانده‌ایم و حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: از تعداد ۷۱۰ روستا توانستیم در ۴۳۲ روستای استان زنجان طرح هادی اجرا کنیم و در مابقی روستاها در بحث اعتبارات شاهد اجرای طرح هادی خواهیم بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه برای ۱۰۳ روستا از منابع ملی مبلغ ۱۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و حدود ۷۷ درصد تخصیص اتفاق افتاد و عملیات اجرایی ۹۳ روستا آغاز شده و در دست اقدام است، گفت: پارسال برای ۷۸ روستا به میزان ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که از این محل حدود ۵۵ درصد تخصیص در نظر گرفته شده بود و حدود ۴۷ میلیارد تومان برای ۶۷ روستا ابلاغ و عملیات اجرای طرح هادی انجام شد.

خواجه‌ای با بیان اینکه پارسال برای ۱۲۱ روستای استان زنجان از محل اعتبار غیریارانه‌ای برنامه‌ریزی شد، بحث اجرای آسفالت انجام می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰۰ سند تشکیل پرونده شده و بیش از ۳۱۰۰ فقره سند مالکیت صادر شده که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، حدود ۷۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی سند مالکیت صادر و ۲۲ درصد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، حدود ۸۲۸۵ فقره سند صادر شده و عملاً ۳۲.۵ درصد واحدهای مسکونی این شهرها صادر شده که تقریبا دو برابر میانگین کشوری است، افزود: در بحث تهیه طرح بهسازی ۱۰ روستای گردشگری استان زنجان در دست کار داریم که چهار روستا تعیین طرح شده و مابقی در دست تهیه است.

این مسئول در رابطه با اجرای طرح منظومه روستایی در استان زنجان، تصریح کرد: استان زنجان تنها استانی است که در بحث منظومه روستایی همه بخش‌های استان مصوب شده و بخش‌های مختلفی مانند شهرستان‌های طارم و خدابنده طرح اجرای منظومه روستایی عملیاتی شده است‌.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به اینکه استان زنجان در حوزه بازسازی مسکن روستایی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر کشوری است، گفت: ۵۵ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم‌سازی شده و امسال برنامه‌ریزی شده برای حدود ۵۰۰۰ واحد مقاوم‌سازی انجام دهیم که تاکنون ۴۰۰۰ فقره عملیات اجرایی مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شروع شده و عملاً ۵۱ هزار واحد روستایی را توانستیم مقاوم‌سازی کنیم.

خواجه‌ای با بیان اینکه در خصوص خانواده‌های دارای دو معلول طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۱۶۸ فقره تسهیلات به ما ابلاغ و عملیات اجرایی همه این واحدها آغاز شد که ۱۶۶ واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و به صاحبان تحویل دادیم، اظهار کرد: حدود ۸۷۴ فقره تسهیلات بلاعوض برای آنان در سال گذشته تخصیص یافت و به طور کلی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بلاعوض، تسهیلات پرداخت شده است.

وی از بهره‌برداری و احداث ۲۰ واحد مسکونی روستایی برای طلاب در استان زنجان خبر داد و افزود: در رابطه با نظام فنی روستایی به همه واحدهای مسکونی تسهیلات داده می‌شود و در کنار آن ۱۸ دفتر فنی خدمات ارائه می‌کند.

این مسئول با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بنیاد مستضعفان، تصریح کرد: ۲۸۲ فقره سهمیه در این حوزه بود که از این تعداد ۱۱۵ فقره توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۶۷ فقره توسط بنیاد مستضعفان معرفی شده و تاکنون عملیات و کار ۲۴۲ باب واحد مسکونی آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه ۲۰۰۰ واحد مسکن محرومان در استان زنجان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰۰ نفر در دست کار داریم که امید است در موعد مقرر به بهره‌برداری رسیده و دو ساله تحویل داده شود.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه حدود ۸۷۰ واحد مسکونی در استان زنجان در دست طراحی‌ است، اظهار کرد: بالغ بر ۱۴ پروژه با اعتبار قریب به ۶ میلیارد تومان در هفته دولت توسط اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در رابطه با مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی، افزود: بر اساس آمارها نزدیک به ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان زنجان باید مقاوم‌سازی شود که سهمیه امسال ۵۰۰۰ واحد مسکونی بود.

این مسئول با بیان اینکه هر واحد مسکونی که در سطح استان زنجان ساخته می‌شود، اشتغال‌زایی خوبی دارد که سال گذشته از این طریق برای حدود ۴۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است، تصریح کرد: تا امسال غالب طرح مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در رابطه با وام مسکن روستایی، گفت: وام مسکن روستایی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ابلاغ و به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد و تسهیلات پرداخت شده با سود ۱۸ درصد است که ۵ درصد از متقاضی کاسته می‌شود و ۱۳ درصد دولت پرداخت می‌کند و اکنون برای اجرایی شدن آن منتظر ضمانت‌نامه تسهیلات به بانک مرکزی هستیم‌.

خواجه‌ای با بیان اینکه حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی در بحث نهضت ملی مسکن در استان زنجان در دست اقدام است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۵۰۰ نفر واجد شرایط دریافت مسکن بودند و افرادی که برای ما متقاضی موثر شناخته شدند، تاکنون ۱۲۰۰ نفر واریز وجه داشتیم.

وی از حل مشکل تامین زمین از سوی اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان زنجان خبر داد و افزود: برای همه متقاضیانی که موثر بودند، تشکیل پرونده انجام و کارهای عملیاتی آغاز شده است و در مقاطع مختلف کار هستند. گفتنی است اکنون پروژه گلشهر زنجان حدود ۵۰ درصد و پروژه نگین خرم‌دره ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مسئول با اشاره به محدودیت زمین در استان زنجان، خاطرنشان کرد: در خصوص مسکن ابتدا زنجانی‌های متاهل در اولیت قرار دارند، سپس در صورت تامین زمین، مجردها نیز در اولویت بعدی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.