43 نفر از مردم زنجان به دلیل مسمومیت با سمّ بوتولینوم راهی بیمارستان شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیماری بوتولیسم در زنجان ۴۳ نفر را راهی بیمارستان کرد که از این تعداد یک نفر به علت شدت آسیب وارده پس از اعزام به یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد.

به گزارش جماران، دکتر علیرضا آرمانی کیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد شهروند به دلیل مصرف لبنیات آلوده دچار بوتولیسم شده اند که اقدامات درمانی لازم برای آنان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: طی زمان ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مصرف موادغذایی دارای سمّ بوتولینوم علائم بیماری بوتولیسم در فرد بروز می کند.

این مسئول ادامه داد: این باکتری مضر در محیط کم اکسیژن پیشرفت و تولید سم می‌کند که در غذاهای کنسروی و غذاهای خانگی بسته بندی شده به روش کنسرو مانند سبزیجات و گوشت نیز تولید می شود.

وی یادآوری کرد: در غذاهایی که در تهیه آن‌ها حرارت کمی به کار رفته است، سم بوتولینوم ایجاد می شود که برای جلوگیری از آلودگی به این سم مهلک باید مواد غذایی قبل از مصرف به میزان کافی حرارت داده شود.

آرمانی کیان به شهروندان توصیه کرد از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از لبنیات محلی این مواد را از مراکزی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند خریداری کنند و شیر را در دمای بالای ۸۵ درجه به مدت پنج دقیقه بجوشانند.

وی با بیان اینکه بوتولیسم یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است، اختلال دید (دو بینی)، ضعف جسمی، احساس خستگی، درگیری عضلات قفسه سینه، مشکلات تنفسی، بی‌حالی و سستی، صحبت‌های نامشخص که به تدریج مشهودتر می‌شود، خشکی دهان، اسهال و استفراغ و یا یبوست شدید را از علائم بیماری بوتولیسم ذکر کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی  استان زنجان خاطرنشان کرد: فروشگاهی که شهروندان زنجانی با خرید دوغ، ماست و کشک محلی از آن دچار بیماری بوتولیسم شده اند، تعطیل شده است.

به گفته این مسئول، تا حد امکان شهروندان زنجانی  مواد لبنی محلی مصرف نکنند و اگر لازم شد آن را به مدت طولانی بجوشانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.