فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان از کشف 139 قلم اشیای تاریخی در این استان خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۹ قلم اشیای تاریخی در این استان کشف و ضبط شده است.

 به گزارش جماران، ابوالفضل مرادی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: در این رابطه در مرحله نخست یک باند قاچاق اشیای عتیقه دستگیر شدند که در آن ۴۷ پلاک طلا و یک کمربند چرمی کشف شد که قدمت آنها مربوط به دوره ساسانی بود. 

وی با بیان اینکه اخیرا پنج نفر دیگر نیز در استان در ابطه با قاچاق اشیای تاریخی دستگیر شدند که اجناس مکشوفه را به یک عتیقه فروش تهرانی فروخته بودند، اظهار داشت: این اشیا شامل یک عدد ریتون سفالی با سر بزکوهی با قدمت دوره اشکانی، یک عدد ریتون سفالی به شکل حیوان با قدمت هزاره اول قبل از میلاد، یک عدد ظرف شیشه‌ای ظریف با قدمت دوره ساسانی، سه عدد سنجاق سر از جنس طلا به شکل حیوان افسانه‌ای متعلق به دوره هخامنشی است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: اشیای تاریخی کشف شده از نظر قیمتی بسیار ارزشمند بوده و در بازار این اجناس به قیمت بالایی معامله می‌شود.

وی گفت: همچنین  یک عدد صورتک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی، یک عدد چنگال با سر به شکل قاشق کوچک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی نیز از دیگر اشیای کشف شده است.

او ادامه داد: «از ابتدای سال تا کنون در ابطه با قاچاق اشیای تاریخی،۱۸ نفر در استان دستگیر شدند.

مرادی افزود: قاچاقچیانی که نسبت به کشف این اشیای تاریخی اقدام می‌کنند، اغلب قصد خروج این اجناس را از کشور دارند، تا در حراجی‌های خارج از کشور به فروش برسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.