مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از شناسایی 500 اثر تاریخی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه 848 اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی قرار دارند، گفت: علاوه بر آثار تاریخی ثبت شده ، حدود 500 اثر نیز برای تهیه پرونده ثبتی در سطح استان شناسایی شده است.

امیر ارجمند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته مرمت 10 تا 100 درصدی 40 اثر تاریخی در استان زنجان انجام شد، گفت: احیای آثار تاریخی پس از مرمت آنها جزو برنامه های میراث فرهنگی استان است که برای این کار درصدد هستیم تا مرمت ها را به سمت ایجاد کاربری های جدید همچون ایجاد بازارچه های صنایع دستی، مراکز اقامتی و پذیرایی در آثار تاریخی سوق دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه 848 اثر تاریخی زنجان در  فهرست آثار ملی قرار دارند، ادامه داد: علاوه بر آثار تاریخی ثبت شده ، حدود 500 اثر نیز برای تهیه پرونده ثبتی در سطح استان شناسایی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز فصل جدید کاوش ها در محوطه تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان با مشارکت هیأت آلمانی خبر داد و افزود: این کاوش ها از اواخر خرداد ماه امسال اجرا می شود. طی چند روز آینده نیز مرمت البسه مردان نمکی با همکاری پژوهشکده مرمت تهران در زنجان آغاز می شود.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر شیوع کرونا بر گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: ما به دلیل کرونا بهترین زمان و فصل گردشگری که بازه زمانی اواخر اسفند تا اردیبهشت را شامل می شود را از دست دادیم ولی در صورت مهار کرونا، در فرصت باقیمانده تابستان برای سفر، دوباره تأسیسات گردشگری سرپا می شوند.

وی با بیان اینکه 36 برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در این استان اجرا می شود، گفت: اهدای تندیس حافظان میراث فرهنگی به فعلان این حوزه، رونمایی از ۳۲ شیء تاریخی مرمت شده در استان، آغاز مرمت ۹ اثر تاریخی، اعطای چهار پروانه فعالیت مجموعه داری در شهر زنجان از جمله این برنامه ها است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1433018
  • منبع: خبرگزاری ایرنا
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.