یوسف رضاپور روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: میزان ورودی آب به پشت سدهای این استان ۲۱۳ میلیون مترمکعب است و این میزان ورودی در سال آبی گذشته ۵/۲۵۱ میلیون مترمکعب و در سال ۹۷، ۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی یادآورشد: امسال بارندگی‌های بسیار مطلوبی در اغلب استان‌های کشور از جمله زنجان رخ داد که این میزان بارندگی به استثنای سال ۹۸ که شرایط ویژه‌ای در کشور و استان از لحاظ بارندگی ایجاد شد، از آرامش و نظم خاصی برخوردار بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: بارندگی‌های استان نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش داشته ولی این میزان نسبت به آمار بلند مدت ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی، مهمترین رسالت و ماموریت شرکت آب منطقه ای زنجان را حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی خواند و گفت: هدف از سد سازی و ذخیره روان آبها و آبهای سطحی، تامین آب مطمئن و پایدار برای شرب، صنعت وخدمات در شهرها و روستاهای استان است و آمارها نشان می دهد که بهره برداری از آبهای سطحی بسیار پایین‌تر از میزان برداشت از آبهای زیرزمینی در استان زنجان است.

رضاپور به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اشاره کرد و  اظهار داشت : از هفت دشت استان پنج دشت در حالت بحرانی قرار دارد و ۲ دشت در شهرستان طارم و ماهنشان چندان در معرض کم آبی قرار ندارند و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی راهبردی را با بحران جدی روبه رو کند.

وی اظهارکرد: در مجموع سطح تراز آب های زیرزمینی در این استان سالیانه حدود ۷۷ سانتیمتر پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در ۲۰ سال آینده آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

همچنین در سال ۹۸ با توجه به بارش های مناسب، منابع آب زیرزمینی استان بهبود نسبی یافته که این بهبود نسبی با توجه به شرایط بحرانی و افت مستمر سال های قبل جزئی بوده و بحران آب زیرزمینی هنوز استمرار دارد و رفع بحران مستلزم مدیریت مصرف آب و کاهش برداشت از آب های زیرزمینی می باشد.

رضاپور با اشاره به اینکه مصرف آب زیرزمینی در استان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: ۸۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحران آب در استان ناشی از مصرف بیش از اندازه است، گفت: بیش از ۸۶ درصد از منابع قابل برنامه ریزی را مصرف می کنیم و برخورد با تخلفات آبی هم از دیگر مشکلات حوزه آب در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، هدف از ساخت سد مراش را تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای مسیر به میزان چهار میلیون مترمکعب در سال و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در اطراف این شهرها به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال بیان نمود و تصریح کرد: سد مشمپا نیز با هدف تامین آب شرب شهر زنجان و ۲۱۹ روستای شهرستان به میزان ۳۲.۵ میلیون مترمکعب، تامین آب صنعت شهرستان زنجان به میزان ۱۷.۵ میلیون مترمکعب، تولید انرژی برق‌آبی به میزان ۴۴ گیگاوات در سال و افزایش طول عمر سدهای پایین دست و کنترل رسوب در دست احداث است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.