پرویز رستمی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند وظیفه کارکنان این اداره کل، پایش و رصد حریم های شهری نیست اما به خاطر احساس مسوؤلیت، این کار انجام می شود.

وی از عوامل شهرداری خواست در روزهای سرد سال، زباله ها و پسماندهای غذایی مقابل درب منازل در شهرک های اقماری را به موقع جمع آوری کنند و به شهروندان نیز توصیه کرد شب ها از قرار دادن زباله ها و پسماندهای غذایی در مقابل درب منازل به جد خودداری کنند.

رستمی اظهار داشت: ساکنان شهرک های اقماری شهر زنجان باید مواظبت بیشتری از خود داشته باشند و در شب های سرد و یخی هنگام تردد در بیرون از منزل احتیاط بیشتری بکنند و از فرستادن فرزندان کوچک و سالمندان به بیرون از خانه خودداری کنند.  

وی افزود: گرگ‌ها بطور معمول از انسان دوری می کنند و به هیچ وجه بی دلیل به افراد حمله نمی کنند و در واقع این جانور وحشی به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان به ناچار به سکونتگاه های انسان نزدیک و نزدیک تر می شود.
رستمی تصریح کرد: باید از پراکنش زباله ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف روستاها و شهرها اجتناب کرد چراکه وجود زباله، پسماند غذایی و لاشه، عامل و محرکی قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و همچنین سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه های انسانی است.  
وی با بیان اینکه اغلب حملات به انسانها از سوی گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگ‌های معمولی هستند صورت می‌گیرد، اظهار داشت: گرگ‌های هیبریدی هیچگونه ترس و واهمه‌ای از نزدیک شدن به انسان و سکونتگاه های انسانی ندارند.  
وی از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گونه های جانوری درنده چون گرگ در اطراف سکونتگاه های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ اطلاع دهند تا اقدمات لازم برای متواری کردن آنها صورت گیرد.  
رستمی از روستاییان نیز خواست در فصول سرد سال مراقب حمله گرگ‌ها باشند و به هشدارها و توصیه‌ها در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام های اهلی را بسیار جدی بگیرند.  

آخرین حمله گرگ به انسان در استان زنجان مربوط به سال ۹۶ است و طی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲، ۱ و ۶ نفر و سال ۹۶ نیز ۱۳ نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.