معاون فنی  مرکز بهداشت استان زنجان روز سه شنبه در همایش پیشگیری از سرطان با اشاره به اینکه هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان در ایران سالانه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار است گفت: بر این اساس هزینه های مستقیم"درمان" سرطان، ۸۰۰ میلیون دلار، جراحی ۲۰۰ میلیون دلار، دارو ۴۰۰ میلیون دلار و هزینه های جانبی نیز ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

دکتر داود رحمانی به نقش سبک زندگی ناسالم در بروز بیماری ها اشاره کرد و اظهار داشت: طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصد از بیماری های قلبی، سکته ها و دیابت نوع ۲ و ۳۰ درصد سرطان های شایع از طریق اصلاح الگوی غذایی و افزایش تحرک بدنی قابل پیشگیری است.

این مسؤول ادامه داد: سبک زندگی سالم راهی است برای زندگی سالم که امروزه با کنترل شدن بیماری های واگیر، سبک زندگی ناسالم شامل کم تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و مصرف الکل و همچنین افزایش استرس و اضطراب موجب بروز و افزایش بیماری های غیر واگیر به ویژه سرطان ها شده است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی انجام گرفته افزایش مصرف چربی با احتمال ابتلا به سرطان های ریه، پستان، روده بزرگ و پروستات و از طرفی مصرف بالای نمک نیز با احتمال بروز سرطان معده ارتباط دارد.

رحمانی افزود: مصرف زیاد قند و شکر شانس ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش می دهد و دریافت ناکافی فیبر در برنامه غذایی روزانه نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را نیز در افراد افزایش دهد.

وی اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان های ریه،  ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری های ریوی اعلام شده و طبق تحقیقات هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگاراست.

معاون فنی مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: در شرایط یکسان بطور متوسط افراد سیگاری پنج تا هشت سال عمر کوتاه تری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند و دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از چهار هزار ماده شیمیایی و ۴۰ نوع ترکیب سرطان زا است.

رحمانی افزود:  استرس نیز بر تمامی ارگان های بدن از جمله سیستم قلبی و عروقی، گوارشی و غیره تاثیری نامطلوب داشته و موجب بروز و تشدید برخی بیماری ها و عوارض ناشی از آنها می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.