پرویز مرادی روز چهارشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: این مرکز فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و تولیدی انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز دارای چهار ایستگاه تحقیقاتی، ۲ پایگاه تحقیقاتی، هشت بخش تحقیقاتی و پنج آزمایشگاه است.

مرادی گفت: بیشترین تمرکز بخش تحقیقات علوم دامی بر اصلاح نژاد گوسفند افشار است.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف ما انتقال دانش فنی به بهره‌برداران است که اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، انتشار نشریات فنی و ترویجی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، انتشار خبرنامه مرکز به صورت فصلی و منظم، به‌روزرسانی وب‌سایت مرکز و تهیه پنج عنوان اپلیکیشن در این راستا صورت می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در پاسخ به نیاز بخش کشاورزی، تعامل با سازمان جهاد کشاورزی، مشارکت و برگزاری رویدادهای علمی استان و همایش‌های بین‌المللی نیز بخش دیگری از فعالیت‌ها است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مرکز، درآمد محور بوده و هیچ اعتبار دولتی به ما اختصاص داده نمی‌شود.

مرادی با اشاره به فعالیت‌های شاخص مرکز طی یک سال گذشته، گفت: ایجاد ایستگاه پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی در دشت سهرین- قره‌چریان که دستاوردهای زیادی برای بخش قره‌پشتلو داشت.

وی افزود: مهار سیلاب، تغذیه منابع آب زیرزمینی، احیای دوباره قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌های منطقه و تبدیل اراضی دیم به آبی از دستاوردهای این ایستگاه است.

مرادی اظهار داشت: طرح توسعه کشت ۵۰۰ هکتاری گیاهان دارویی دیم در ماهنشان اجرا شد که برای ۳۴ روستا، ۱۳۵ هکتار و ۹۱ بهره‌بردار با ۷۵ مورد پرداخت تسهیلات فراهم شده و ۵۰۰ هکتار در عرض پنج سال، کشت می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش کمّی و کیفی روغن زیتون فَرابِکر، انتخاب سه نفر به عنوان پژوهشگر برتر استان، حضور فعال محققان مُعین و مروج ارشد منطقه‌ای و ملی به صورت منظم در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و پایش مشکلات و طرح‌ریزی برنامه‌ها بر اساس آن و مطالعه ساختار بازارهای جهانی و تعیین بازارهای هدف صادرات محصولات زراعی و باغی استان زنجان نیز از دیگر فعالیت‌های این مرکز طی یک سال گذشته است.

مرادی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی مرکز تحقیقات طی یک سال گذشته، یادآور شد: در سال گذشته ۳۸ دوره آموزشی برای بهره‌برداران، ۲۳ دوره برای کارکنان و آموزش سنجش مهارت برای ۱۳۰ فراگیر برگزار شده و اولین شماره مجله تولید و فرآوری زیتون نیز منتشر شد.

وی در خصوص برنامه‌های آتی مرکز گفت: افتتاحیه رسمی مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی در هفته‌های آتی، چاپ سیمای بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان و تولید بذر گیاهان دارویی مهم استان شامل ماریتیغال، آویشن و گل محمدی نیز در برنامه‌های آتی قرار دارد.

کشاورزی، یکی از پیشران‌های اقتصادی استان زنجان است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز کشاورزی را به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی استان خواند و گفت: به دلیل نقش بالای کشاورزی در اشتغال که بیش از ۳۰ درصد نیروی فعال استان را شامل می‌شود و نقش این بخش در تولید ناخالص داخلی و تامین امنیت غذایی، این بخش امیت زیادی در کشور و استان برای رشد و توسعه اقتصادی دارد.

مهدی قهرمانی اظهار داشت: در سیستم برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان، سعی بر این است که نگاه دانش‌بنیان و برنامه‌محور در اجرای طرح‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی، جزو وزارتخانه‌هایی است که بازو و بال پرواز تحقیقاتی دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بازوی تحقیقاتی سازمان، منشا اثرات بسیاری در استان بوده است.

قهرمانی افزود: یکی از مهمترین طرح‌های این مرکز، طرح اصلاح نژاد و چندقلوزایی گوسفند است که در قالب طرح دانش‌بنیان و مبتنی بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شد.

وی گفت: در هشت ماهه سال جاری ۲۰ تن محصول کشاورزی به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۶۴ هزار دلار از استان زنجان صادر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.