محمدرضا شهبازی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زنجان افزود: بر این اساس سازمان بهزیستی کشور امسال طی تفاهم‌نامه منعقده با بسیج سازندگی در ۲ حوزه ساخت مسکن برای معلولان و مددجویان، مناسب سازی ۱۰ هزار واحد را مورد توجه قرار داده است.  

وی اضافه کرد: ۶۷ میلیارد تومان به موضوع مناسب سازی واحدهای مسکونی این قشر اختصاص یافته که چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سقف مبلغ هزینه شده برای انجام این کار در یک منزل معلولان در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۷۰ هزار معلول جسمی و حرکتی ثبت شده در کشور وجود دارد که بدون شک نیازمند کمک به تامین وسائل توانبخشی و مناسب‌سازی واحدهای مسکونی هستند.

وی از دیگر اقدامات مهم این سازمان را کمک به افراد ضایعه نخاعی و دریافت حق پرستاری عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۶ هزار فرد دارای ضایعه نخاعی در کشور از حق پرستاری استفاده می کنند و می توان گفت پشت نوبتی در این بخش نداریم.

شهبازی افزود: مقرر شده بود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص یابد که تا کنون پرداخت نشده است و در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات از جمله حق پرستاری معلولان رفع می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۶ هزار معلول از کمک هزینه دانشجویی سازمان بهزیستی استفاده می کنند و بر اساس قانون می توانند هزینه های این بخش را دریافت کنند.

این مسئول ادامه داد: امسال ۱۰۰ درصد دانشجویان معلول در دانشگاه های کشور کمک هزینه دریافت می کنند که مشکلی در این بخش وجود ندارد و از محل اعتبارات اجتماعی، فرزندان افراد سرپرست خانوار و معلول نیز از این خدمت استفاده  می کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ هزار دانش آموز معلول از کمک هزینه لازم استفاده می کنند و این درحالی است که افراد دارای معلول باید در کمیسیون پزشکی و توانبخشی تعیین و نوع و شدت معلولیت به ثبت برسد.

به گفته شهبازی تا کنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از معلولان از فیلتر تعیین شدت معلولیت عبور کرده اند و برای تعداد باقیمانده تا سال آینده نیز این کار انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه توانمندی مبتنی بر توانبخشی رویکردی اجتماع محور است افزود: در این بخش تلاش می شود با استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای توانمند سازی گروه‌های هدف استفاده شود.

این مسئول ادامه داد: CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) به دنبال افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلول و خانواده های آنان در مناطق روستایی و کم برخوردار است که در عمل تمامی فعالیت های توانبخشی با بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی را انجام داده و یا تسهیل می کند.

وی مجموع افراد شناسایی و گیرنده خدمت در روستاهای کشور را ۴۸۲ هزار نفراعلام کرد و گفت: این تعداد یک سوم افراد تحت پوشش سازمان در بخش توانبخشی را شامل می‌شود.

بیش از یکی میلیون تحت پوشش بهزیستی  کشور هستند

شهبازی افزود:  هم اکنون یک میلیون و ۴۷۳ نفر معلول  تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند و خدمات متعددی به  انان  ارائه می شود.

وی  اظهار داشت: در موضوع توانبخشی مبتی بر جامعه  وبا تزریق منابع محدود  در پنج استان کشور  طی ۶ ماهه اول امسال  ۱۵۴ شغل روستایی ایجاد شده و طی سه ماه گذشته و طی ابلاغیه انجام گرفته اعلام شده که ۳۰ درصد اعتبارات فعالیت ها در روستاها  و در این بخش هزینه شود.

این مسئول یکی ازفعالیت های این سازمان را مناسب سازی گروهه ای هدف اعلام کرد و گفت: این حوزه از ۲  حوزه مناسب سازی، امکانات، فضاها و معابر، تجهیزات  حتی نرم افزاری  را در بر می گیرد که همگان سهیم هستند که بیشترین نقش آفرینان این حوزه را شهرداری ها و وزارت کشور به عنوان رئیس ستاد مناسب سازی کشور برعهده دارند.

وی اضافه کرد: بر این ان اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از اصلی ترین وزارتخانه هایی است که باید امکانات لازم را به لحاظ امکانات نرم افزاری و الکترونیکی را در اختیار معلولان قرار دهد.

مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:طی سال های گذشته چهار و ۷۰۰ خودرو  برای گروههای هدف از معافیت مالیاتی برخورردار شدند و با پیگیری انجام گرفته و موافقت دولت سالانه ۵۰۰ دستگاه براساس  مصوب قبلی به معلولان اختصاص می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.