دکتر علی عبدالحسین‌زاده مولف و خطاط آثار کتاب "ثلث‌گرافی" روز یکشنبه  در این خصوص به خبرنگاران گفت: در راستای اعتلای هنر خوشنویسی به کمک دوستان هنرمند سعی بر آن شد تا بدون پرداختن به شرح و تاریخچه طولانی هنر خوشنویسی قطعاتی را که در طی سال های گذشته بطور پراکنده نگارش کرده بودم پس از طبقه‌بندی و با رعایت قواعد خط ثلث و همچنین مشق نظری و الهام گرفتن از آثار هنرمندان و گرافیست‌های کشورهایی از قبیل چین، روسیه و کشورهایی با حروف لاتین در فضایی به دور از تقلید به گردآوری آثار در کتابی با عنوان «ثلث‌گرافی» اقدام کنم.
وی ا اضافه کرد: هنر خوشنویسی در میان هنرهای اسلامی جایگاه والایی داشته و در بین انواع خطوط، خط ثلث و نسخ بیشترین کاربرد را در کتابت نسخ قرآنی، کتیبه‌های اماکن متبرکه و مساجد دارد.  
 این مولف کتاب "ثلث‌گرافی"، تلفیق  ۲  هنر خط ثلث و گرافیک را از مهم ترین ویژگی‌های این اثر عنوان کرد و  گفت: "ثلث‌گرافی" حاوی جملات بسیار ارزنده از آیات و احادیث و اسماءا لحسنی و اشعار است که با ترکیب‌های زیبا از درهم آمیختن دو هنر خط ثلث و گرافیک و با ترجمه فارسی ارائه شده است.
وی یادآوری کرد: خط ثلث بدلیل زیبایی، رشادت، صلابت، روحانی بودن و ترکیب‌پذیری حروف و کلمات و جملات آن است که عنوان "ام الخطوط و یا سید الخطوط" به خود گرفته است.
 عبدالحسین‌زاده، کتابت اسماءالحسنی همراه با کلمه "یا" را دارای بار معنوی ارزشمند عنوان کرد و افزود: این تقارن‌ها و تشابه‌ها  موجب زیبایی بخصوصی در آثار شده است.

کتاب "ثلث‌گرافی" حاوی ۳۰۰ اثر به خط ثلث و گرافیک با مضامین قرآنی و ادبی است که در ۱۴۰ صفحه مصور و در قطع رقعی توسط انتشارات محقق اردبیلی منتشر شده است.

تذهیب آثار کتاب "ثلث‌گرافی" را سیده طیبه مولایی اندبیل، صفحه‌آرایی؛ امین عبدالحسین زاده، طراح جلد، سید حامد محمدی و گرافیست آثار کاظم باقرنیا و مسعود تاران بر عهده داشته‌اند.

، دکتر علی عبدالحسین‌زاده متولد ۱۳۴۳ از شهرستان خلخال، ساکن زنجان  و فارغ التحصیل رشته پزشکی و درجه فوق ممتاز در خط ثلث و مدرس عضو انجمن خوشنویسان ایران و شاگرد اساتیدچون ااحمد عبدالرضائی، علی رضائیان فاضلی مقدم بوده است.
۲ بار کتابت و چاپ کل قرآن کریم به خط ثلث و نسخ، کتابت و چاپ کل صحفیه سجادیه به خط ثلث، کتابت و چاپ بخشی از مفاتیح الجنان به خط نسخ، کتابت اشعار استاد شهریار به خط نستعلیق و تألیف و چاپ کتاب آموزشی گلزار به خط ثلث را میتوان از دیگر آثار  این مولف  نام برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.