باز هشتم محرمی دیگر و مأوای عاشقان در یوم العباس زنجان؛ حالا دیگر همه این اجتماع عظیم را می شناسند و کم نیستند شمار بی قرارانی که خود را از اقصی نقاط کشور به زنجان رسانده اند تا در دریای سیل دلدادگان یوم العباس زنجان همنوا با علمدار کربلا "لبیک یا حسین" سر دهند.  

تمام شهر یکپارچه شور است و دسته دسته عزاداران همچنان خود را از کوچه و خیابان ها منتهی به مسیر حرکت دسته عزاداری، به دریای دلدادگان حسینی می رسانند.  

اکنون خیابان های منتهی به حسینیه اعظم (ع) و مسیر های منتهی به میدان انقلاب شهر زنجان مملو از جمعیت است، اجتماعی که در آن شور و شیدایی و ارادت به سید و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم (ع) هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
«احسن سنه ای حامی قرآن ابوالفضل/جانون حسینه ایلدون قربان ابوالفضل» «جان یا ابوالفضل/جان یا ابوالفضل»؛ این شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم است که عزادارن با دست های برافراشته بر آسمان،  آن را فریاد می کنند و جانبازی و وفاداری قمر بنی هاشم (ع) را می ستایند.  

در این اجتماع عظیم، خیل عاشقانی را می بینی که در بزم محبان اهل بیت(ع)  خلوتی برای خود در گوشه ای برگزیده اند و اشک ماتم در سوگ عاشوراییان می ریزند و از دریای شور دلدادگی ، گوهر معرفت صید می کنند.   

گفتنی است حسینیه اعظم از سالیان دور میعادگاه ارداتمندان اهل بیت(ع) و سید و سالار شهیدان است و در چند سال اخیر به برکت وسایل ارتباط جمعی و پخش تلویزیونی عزاداری ساده، با شکوه و پر محتوایش شهرتی عالم گیر پیدا کرده و در مواردی هم الگویی برای شهرهای دیگر کشور در برپایی اجتماعات عزاداری شده است.

تا کنون هفت سند مکتوب که قدمتی بیش از یکصد سال دارند در مورد حسینیه اعظم زنجان شناسایی و معرفی شده است که بر اساس آنها وجود حسینیه در دوره افشاریه قطعی و به احتمال قریب به یقین ساخت آن به دوره صفویه برمی گردد.
رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان از پخش زنده مراسم عزاداری حسینیه اعظم از شبکه های داخلی و خارج از کشور خبر می دهد و می گوید: ۱۷ شبکه داخلی و خارجی از جمله شبکه تلویزیونی العالم، پرس تی وی و چند شبکه تلویزیونی از کشور عراق و لبنان مراسم با شکوه عصر تاسوعای زنجانی ها را به صورت زنده و مستقیم پخش می کنند.
به گزارش ایرنا، مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم به زنجان سفر می کنند تا خود را به قافله عزاداری ساده و در عین حال پرشکوه حسینیه اعظم در روز هشتم و عزاداری زینبیه اعظم در روز یازدهم محرم برسانند.
رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان به اجرای طرح ندر نیابتی اشاره می کند و می افزاید: در قالب این طرح، زائران و عزاداران می‌توانند نذورات نقدی و غیرنقدی خود را اهدا کنند.
وی با بیان اینکه شماره حساب ۱۳۳۴۲۱۹۲۲۲در بانک ملت برای واریز نذورات عزاداران اختصاص یافته است، یادآور می شود: زائران برای طرح نذر نیابتی می‌توانند به دفتر نذورات حسینیه اعظم زنجان مراجعه کرده و یا با شماره ۳۳۳۲۳۰۳۰- ۰۲۴ تماس بگیرند و یا از امکان پداخت اینترنتی در سایت حسینیه نیز برای نذر نیابتی بهره بگیرند.
به علت بالا بودن شمار احشام ذبح شده در مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان این شهر به دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از شهر مکه است.
به گزارش ایرنا، اجتماع و عزاداری هشتم و یازدهم محرم زنجانی ها در فهرست ملی میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.