مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران از ابلاغ قانون جدید «مدیریت بحران کشور» خبر داد و گفت: از نقاط برجسته و مهم قانون جدید این است که هر دستگاه اجرایی که در شرایط عادی وظیفه‌ای دارد، در شرایط  اضطراری و بحرانی نیز وظیفه‌مند بوده و باید به صورت مستقیم در مدیریت بحران نقش داشته باشد.

توحید سلیمی افزود: در قانون قبل تنها ۲۵ وظیفه برای سازمان و ادارات کل مدیریت بحران استانها تعیین شده بود و دیگر دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها هیچ وظیفه‌ای نداشتند در حالی که در قانون جدید نقش مشخصی به آنها داده شده و هر کدام در برابر وظایف و نقشی که دارند هم باید مسئولیت پذیر بوده و هم باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران و ادارات کل مدیریت بحران استانها در قانون جدید نقشی محوری و هماهنگ کننده خواهند داشت، گفت: در این قانون عنوان شورای هماهنگی مدیریت بحران تغییر و به ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی تبدیل شده است.

این مسئول ادامه داد: همچنین کارگروه‌های ۱۴گانه در قانون جدید حذف شده و وظایف آنها به دستگاه های ذیربط واگذار شده ا  ستاد مذکور نیز علاوه بر نقش مستقیم در تصمیم گیری‌های مربوط به امور پیش بینی، پیشگیری و آمادگی در نقش فرماندهی عملیات نیز فعالیت خواهد کرد.

وی  در مورد وضعیت رسانه‌ها در مدیریت بحران نیز گفت: در این قانون برای رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما مسئولیت مهمی واگذار شده  و براین اساس رسانه‌ها موظفند علاوه بر نقش آموزش عموم مردم نسبت به ارتقاء سطح آگاهی مردم و نیز اعلام هشدارهای لازم اقدام کرده و از این طریق به شهروندان اطلاع رسانی کنند. هلال احمر نیز باید  در تهیه و اجرای برنامه‌های آموزشی مشارکت کند.

سلیمی افزود: در این قانون تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، صدا و سیما، نیروهای مسلح، نهادها، ارگان‌ها و غیره  وظایف مشخصی در قبال مدیریت بحران داشته و باید بخصوص در مرحله پیش از وقوع بحران وظایف خود را انجام داده باشند.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.