پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی چند سالی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان ارشد کشور بوده و اعتبارات ویژه‌ای نیز برای این مهم در سطح کشور و به فراخور آسیب‌های هر استان، اختصاص یافته است. آسیب‌های اجتماعی موجود در هر منطقه و استان، متفاوت بوده و متاثر از شرایط فرهنگی و اقلیمی آن منطقه است. هر چند استان زنجان بر اساس آمارها در رده‌های پایین قرار داشته و جزو استان‌های کم‌آسیب است اما همین مقدار کم نیز زیبنده جامعه اسلامی نیست.

دومین جلسه هماهنگی تبیین نحوه ارائه مستندات دستگاه‌های اجرایی بر اساس موضوعات و محورهای اصلی نمایشگاه مذکور روز دوشنبه با حضور مدیرکل امور جتماعی و فرهنگی استانداری زنجان و رابطان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع در محل استانداری تشکیل شد.

زنجان، جزو استان‌های رده پایین کشور در آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: بر اساس مطالعات و ابلاغ وزارت کشور، زنجان از لحاظ آسیب‌های اجتماعی، جزو استان‌های کمتر آسیب‌دیده در سطح کشور بوده و در رده‌های آخر قرار دارد.

مسیح‌الله سلطانی اظهار داشت: ضمن اینکه اقدامات و برنامه‌های بسیار مهمی در این حوزه انجام شده، ویژگی‌های خاص و بالا بودن شاخص‌های فرهنگی، دارا بودن عنوان پایتخت شور و شعور حسینی، اعتقادات و باورهای مردم استان نیز در پایین بودن آسیب‌های اجتماعی، موثر بوده که باید به نحو شایسته بتوانیم این موضوع را به نمایش بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در دستگاه‌های دولتی وجود دارد این است که اقدامات خوب و موثری در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف انجام می‌شود اما همیشه در مستندسازی و ارائه عملکردها ضعف وجود دارد.

سلطانی ابراز کرد: نمایشگاه نمایشگاه ملی دستاوردهای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در ۱۱ محور و بیش از ۴۰ موضوع بوده و چهارچوب کلی آن مشخص شده و انتظار می‌رود دستگاه‌ها اقدامات خود را بر اساس قالب‌های پیش‌بینی‌شده و بخش‌های مورد نیاز را تجدید نظر و ارسال نمایند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان امور اجتماعی کشور، اقداماتی که با اعتبارات ملی انجام شده باید به نمایشگاه ارسال شود، یادآور شد: برخی دستگاه‌ها با اعتبارات استانی نیز اقدامات مهم و موثری انجام داده‌اند که پیشنهاد شده تا این اقدامات را نیز ارسال کنند البته باید منبع اعتبار این برنامه‌ها ذکر شود تا با اعتبارات ملی،  اشتباه صورت نگیرد.

وی افزود: مجموعه اقداماتی که برای این نمایشگاه ارسال می‌شود باید مربوط به سال‌های ۹۵ تا ۹۷ باشد.

سلطانی گفت: اعتبارات حوزه اجتماعی از سال ۹۴ به استان‌ها ابلاغ شده و سیر ابلاغ‌ها نیز صعودی بوده و اقداماتی نیز در تمام استان‌ها برای کنترل و کاهش آسیب‌های این حوزه انجام شده است.

وی افزود: دلیل برگزاری این نمایشگاه این است که سازمان امور اجتماعی کشور تصمیم دارد تا اقدامات استان‌ها را بررسی و میزان اثربخشی آن در کاهش آسیب‌ها را بسنجد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به عملکرد اعتبارات حوزه نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌ها در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی و استانی به استان زنجان تخصیص یافت که طی آن ۳۶ تفاهم‌نامه استانی و ۶ تفاهم‌نامه ملی منعقد شد.

وی اظهار داشت: با مجموع اعتبارات مذکور، ۸۷ پروژه و یک هزار و ۱۴۳ عنوان برنامه در ۱۲ دستگاه اجرایی مرتبط با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد اجرا شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مجموع اعتبارات سال گذشته به تجهیز فضاهای فرهنگی و اجتماعی در محله‌های حاشیه‌نشین، ۵۶ درصد به حوزه آموزش، ۱۰ درصد به حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و ۲ درصد نیز به حوزه نظارت، پایش و ارزیابی برنامه‌ها اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده برنامه‌های حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در بحث آموزش بوده، می‌توان گفت در مجموع، ۷۰ درصد اعتبارات برای آموزش، اختصاص یافته است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در کنار مسائل آموزشی به بحث اشتغالزایی نیز ورود پیدا کرده و بخشی از اعتبارات به این سمت، هدایت شد زیرا بیکاری، یکی از عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی است.

وی، وجود سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها را ظرفیت بزرگی برای استان خواند و گفت: در سطح کشور به ازای هر پنج هزار نفر، یک تشکل مردمی وجود دارد در حالی که این میزان در استان زنجان به ازای هر سه هزار نفر است و زنجان از لحاظ کمّی و کیفی وضعیت بسیار خوبی در تشکل‌های مردمی دارد.

نمایشگاه، محل رقابت برای تمام استان‌ها محسوب می‌شود

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز گفت: نمایشگاه ملی دستاوردهای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای مخاطبان خاص بوده و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری، افتتاح خواهد شد و به نوعی، رقابت بین استان‌ها است لذا تمام دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی باید کمک و مشارکت کنند تا استان زنجان عملکرد مطلوبی در این نمایشگاه داشته باشد.

لیلا ندرلو اظهار داشت: اکثر برنامه‌هایی که در محورهای مختلف به تهران ارسال شده بود به تصویب رسیده اما برخی موارد نیاز به اصلاح و جمع‌بندی مجدد دارد که دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی ظرف سه روز آینده باید این جمع‌بندی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ملی بودن نمایشگاه و درگیری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی، طبق دستورالعمل باید برنامه‌هایی که از محل اعتبارات ملی انجام شده برای ارائه در نمایشگاه به سازمان‌های مرکزی و برنامه‌هایی که از محل اعتبارات استانی انجام شده به دفتر امور اجتماعی استانداری ارسال شود.

ندرلو اظهار داشت: غیر از بخش سلامت اجتماعی در سایر بخش‌ها غرفه مجزایی برای استان‌ها اختصاص نیافته و اقدامات تمام استان‌ها بر اساس محورها و موضوعات در یک نمایشگاه جامع به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی نیز اقدامات شایسته‌ای طی سه سال گذشته در کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند که باید بر اساس محورها دسته‌بندی و ارسال نمایند.

۹۵۵۶ /۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.