رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان توصیه های بهداشتی برای  پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان  تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و  را به شهروندان ارائه کرده است.

حسین معصومی افزود: بر این اساس به شهروندان توصیه می شود - قبل از خرید دام با کارشناسان دامپزشکی مستقر در میادین دام مشورت  کرده و علاوه بر آن   از ذبح دام در معابر عمومی خودداری  کنند.

وی اظهار داشت:- توصیه می شود ذبح دام در کشتارگاه صنعتی انجام  گرفته و در این میان،  گوشت، جگر و سایر بافت های دامی مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنید.

این کارشناس ا با تاکید بر اینکه   هنگام تماس با دام و ذبح دام از وسایل حفاظتی مثل دستکش لاستیکی، ماسک، عینک محافظ چشم، روپوش و غیره استفاده شود، ادامه داد: هنگام پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده شود.

وی یادآوری گرد:  شهروندان به این مهم توجه داشته باشند که  گوشت دام تازه ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه  کنید و نکته دیگر اینکه از مصرف  بافت­ های دام (گوشت، جگر و ...) به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد:در صورت وجود زخم یا خراش در دست، از ذبح دام، تماس با دام و قطعه قطعه کردن گوشت، خودداری کرده و یا از دستکش استفاده استفاده شود و  در صورت تماس دست یا سایر قسمت های بدن با خون و ترشحات دام، آن قسمت را بلافاصله با آب و صابون،  شستشو داده شود.

وی اضافه کرد:- هنگام تماس با دام از پوست خود در برابر گزش کنه محافظت کرده و در صورت گزش کنه از له کردن آن بر روی پوست خودداری و با استفاده از پنس، کنه را با دقت از پوست جدا  کنید و در این میان  محل ریخته شدن خون و سایر ترشحات دام را به صورت کامل با استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده شستشو  داده شود.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.