سید حامد برکاتی روز چهارشنبه در همایش آموزش هنگام ازدواج در زنجان افزود: افراد در انتظار ازدواج در کشور به مرور زمان کاهش یافته است و در این میان جوانان دهه شصتی به مرور کم شده و به سنین میانسالی پا می گذارند و در واقع دیگر در انتظار ازدواج نیستند و از طرفی تجرد مطلق به ویژه در میان دختران بسیار افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: سال ۱۳۸۹ بیشترین میزان ازدواج به تعداد  ۸۹۱ هزار و ۵۷۰ هزار ازدواج در کشور به ثبت رسید که این میزان در زمان حاضر ۴۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع به این دلیل است که تسهیلاتی برای  ازدواج انجام نشده  است که این یک معضل بزرگ فرهنگی در جامعه محسوب می شود و باید نهادهای فرهنگی در این زمینه ورود پیدا کنند.
این مسئول، نقش صدا و سیما و رسانه های گروهی را در تشوق مردم به فرزند آوری و ازدواج و فرهنگی سازی در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار عنوان کرد.

وی ادامه داد: جمعیت افراد صفر تا ۱۴ سال  کشور به ۲۵ درصد رسیده که در حوزه ازدواج جوانان، با مشکل جمعیت و فرزندآوری مواجه هستیم و جمعیت، در سال ۹۵ ، ۱.۲۴ درصد و در سال ۹۰ نیز ۱.۲۹ درصد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: سالمندی  به بالای ۶۵ سال اطلاق می شود و در این میان نرخ سالمندی در سال ۹۵ به ۲.۲ درصد رسیده اما اکنون این رقم حدود ۱۰ درصد است و  برآورد نشان می دهد این عدد در سال‌های آتی به بالای ۳۰ برسد که تمهیدات لازم نیز باید اتخاذ شود.  

این مسئول ادامه داد: امروز مهمترین بحث جمعیتی ازدواج و فرزند آوری است که در این ۲ حوزه نتوانستیم به خوبی کار کنیم و با نگاهی به رشد جمعیتی و سیاستهای فرزند آوری در اوایل انقلاب اسلامی، رشد سه ونیم درصدی وجود داشت که و اکنون این رقم به ۲.۱ درصد رسیده است.

به گفته برکاتی این عدد به مرور کمتر هم خواهد شد، هر چند رشد جمعیت تا ۳۰ سال آینده منفی نخواهد شد اما چالشهایی به این جهت در انتظار است.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.