بدون تردید ازدواج یکی از باارزش‌ترین و مقدس‌ترین وقایع در زندگی اکثر بزرگسالان است که نه تنها مورد پذیرش و تایید اقوام و ملل مختلف در دنیا است، بلکه از جانب همه ادیان الهی مورد تاکید است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، در دین مقدس اسلام نیز ازدواج به عنوان یکی از ارکان دین و حافظ نیمی از دین معرفی شده ولی متاسفانه در جامعه ما مشهود است که ازدواج بیشتر از آن‌که عقلانی باشد، سنتی یا احساسی است.

 

در فرهنگ ما ایرانیان، ازدواج سنتی خوشایند محسوب می‌شود که نه تنها خانواده‌ها، بلکه بیشتر جوانان در انتظار آن به سر می‌برند و ترجیح می‌دهند که در سن و موقعیت مناسب ازدواج کنند تا با تشکیل خانواده از دروازه ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال بگذرند. در عین حال، رسیدن به استقلال با خود مسئولیت‌هایی هم به همراه می‌آورد و اگر زوجین از آگاهی‌های کافی و مهارت‌های حل مسئله برخوردار نباشند، دیر یا زود گرفتار بحرانی می‌شوند که در بدترین حالت خود می‌تواند زمینه‌ساز «طلاق» باشد.

 

متاسفانه اکثر زوج‌ها نمی‌دانند که کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج می‌تواند تا حد بسیار زیادی از احتمال طلاق بکاهد. تحقیقات گویای این مطلب است که شرکت در دوره‌های آموزشی می‌تواند بیش از 30 درصد احتمال بروز نفاق و جدایی را کاهش داده و زوجین را به سمت زندگی شادتری هدایت کند. همچنین شرکت در کلاس‌های مشاوره می‌تواند از استرس‌های شایع زمان قبل از ازدواج نیز بکاهد؛ در واقع تنها کمی تلاش می‌تواند احتمال موفقیت زوجین را در درازمدت افزایش دهد.

 

در همین راستا، مدیرکل بهزیستی استان زنجان از ارائه خدمات مشاوره رایگان در هفته بهزیستی خبر داد و اظهار می‌کند: نام‌گذاری هفته‌ای به نام ازدواج بی‌شک اهدافی را دنبال می‌کند و موضوعاتی را برای خانواده‌ها و جوانان پررنگ می‌کند که تحقق آن‌ها نقش به‌سزایی را در حل برخی از مشکلات جامعه جوان و آماده ازدواج خواهد داشت.

 

محمد محمدی‌قیداری ادامه می‌دهد: هم‌زمان با اول ذی‌الحجه و هفته ازدواج (12 تا 18 مردادماه) خدمات مشاوره و ازدواج در مراکز و دفاتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی حضوری دولتی به صورت رایگان ارائه می‌شود؛ در واقع حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی چندین سال است که به طور متوالی، برنامه آموزش زندگی خانواده، همچنین طرح‌های پیش از ازدواج و حین ازدواج را در جهت کاهش ازدواج‌های ناموفق و افزایش ازدواج‌های پایدار و رضایت‌بخش در برنامه‌های خود گنجانده و اجرایی می‌کند.

 

وی با اشاره به تحولات اخیر و روند رو به گسترش تغییرات زندگی و افزایش آمار طلاق، کاهش ازدواج، افزایش نارضایتی و تعارضات درونی خانواده‌ها، افزود: انجمن ازدواج و خانواده از سال 96 با 35 نفر عضو ثابت و آموزش‌های ماهانه به منظور افزایش سلامت ازدواج و خانواده، با مجوز رسمی سازمان بهزیستی تشکیل شد. هدف اصلی از راه‌اندازی این انجمن نیز پیشگیری از انواع آسیب‌ها به نظام خانواده و ازدواج از طریق ارائه خدمات علمی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره و تقویت فعالیت‌های اجتماع‌محور در حوزه ازدواج و خانواده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.