کشاورزی حفاظتی شیوه‌ای برای حفظ منابع تولید محصولات زراعی محسوب می‌شود که درصدد دستیابی به منافع قابل قبول همراه با تولید بالا و پایدار با حفظ محیط زیست است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی زنجان روز یکشنبه  با بیان اینکه توجه به حفظ محیط زیست و صیانت از منابع تولید راهکار اصولی برای اجرای موفق کشاورزی پایدار محسوب می‌شود، عنوان کرد: کشاورزی حفاظتی پاسخ عملی برای فائق آمدن بر مشکلات کشاورزی رایج است.

مظفر یوسفی‌پور افزود: کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از انحطاط آن، کاهش  مشکلات زیست‌محیطی، کاهش مشکلات ناشی از تغییر اقلیم، خشکسالی‌ها و کمبود آب برای تولید، افزایش کارایی مصرف نهاده‌های تولید، کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در زمان، افزایش ماده آلی خاک، تولید با افزایش تکیه برانرژی‌های درون سیستمی، افزایش بهره‌وری و تولید پایدار محصولات ونهایتا افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در اجرای کشاورزی حفاظتی سه اصل کاهش عملیات خاک‌ورزی، حفظ مقادیر متناسبی از بقایای گیاهی و پوشش سطح خاک و استفاده از تناوب زراعی مد نظر است، بیان داشت: در کشاورزی حفاظتی بر شخم صفر (بدون شخم) و یا خاک‌ورزی در حد ۲۰ الی ۲۵ درصد سطح خاک مورد تاکید است.

وی بیان کرد: در اجرای کشاورزی حفاظتی، حفظ مقادیری از بقایای گیاهی در سطح خاک موجب جلوگیری از فرسایش، کاهش رواناب و تبخیر از سطح خاک شده و افزایش بهره‌وری آب به منظور بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک توام با تولید پایدار در دراز مدت را به دنبال دارد.

یوسفی‌پور تصریح کرد: در کشاورزی حفاظتی همچنین استفاده از یک تناوب زراعی متنوع به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، سودمندی اثرات برخی از گیاهان زراعی بر شرایط خاک و قابلیت تولید محصول بعدی و فراهم کردن منافع اقتصادی از محصولات زراعی همگام با کاهش ریسک اقتصادی کشاورزان را فراهم خواهد کرد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: به زبان ساده کشاورزان در اجرای کشاورزی حفاظتی باید در زمان برداشت سعی کنند درصدی از محصول قبلی را به صورت بقایای ایستاده روی زمین باقی بگذارند چراکه این بقایا باعث نگه داشتن بارش‌ها در سطح مزرعه شده و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

وی افزود: در مرحله بعد بهره‌برداران در صورت امکان کشت خود را با استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم و در غیر این‌ صورت با استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورزی حفاظتی به جای گاو آهن برگردان‌دار انجام دهند و نهایتا با استفاده از تناوب مناسب به جای آیش گذاشتن مزرعه ضمن تکمیل زیر ساخت‌های کشاورزی، با حفظ منابع خاک و آب و رسیدن به کشاورزی پایدار موجبات تداوم کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی را فراهم کنند.

یوسفی‌پور با اشاره به اینکه امسال یکی از کشاورزان گندم کار شهرستان خدابنده با اجرای روش‌های کشاورزی حفاظتی در مزرعه خود موفق به برداشت ۴ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گندم دیم در هر هکتار شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد ۲۰ دستگاه بذرکار کشت مستقیم با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال از محل تسهیلات کمک‌های فنی اعتباری کشاورزی حفاظتی در اختیار کشاورزان استان زنجان قرار داده شد که امید است با افزایش و ترویج استفاده از این دستگاه‌های نوین کشت مستقیم، گسترش کشاورزی حفاظتی در استان شتاب بیشتری بگیرد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:  تاکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ دستگاه ادوات خاک‌ورزی حفاظتی برای اجرای عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در استان زنجان تامین شده است.

۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.