یوسف رضاپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین مدت میزان بارش ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته آبی قریب 52 درصد افزایش داشته که 265 میلیمتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه با شدت گرفتن بارندگی ها طی سالجاری شاهد افزایش 49.3 درصدی بارش ها نسبت به درازمدت هستیم، خاطرنشان کرد: میزان بارندگی ها در دراز مدت 269.4 میلیمتر ثبت شده است.
رضاپور با اشاره به اینکه بارش های امسال در 51 سال گذشته بی سابقه بوده است، اظهار داشت: این افزایش بارش ها نباید باعث افزایش در مصرف منابع آبی شود، چرا که معلوم نیست در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه کارشناسان معتقدند تغییر اقلیم در کشور باعث شده تا امسال و سال های آینده ایران با ترسالی و خشکسالی های شدید مواجه شود، گفت: مدیریت میزان مصرف آب از سوی مردم به ویژه در بخش کشاورزی ضروری است.
رضاپور تاکید کرد: نظر کارشناسان این است که اگر این روند در کشور و استان ادامه یابد با مشکل کاهش شدید آب دهی چاه ها، افزایش بیابان زایی، از بین رفتن باغ ها، روان آب ها، از دست رفتن نفوذپذیری زمین و فرونشست مواجه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، براساس استانداردهای بین المللی اگر کشوری بالای 40 درصد از منابع آبی را مصرف کند، در وضعیت تنش آبی قرار دارد و اگر بیش از 60 درصد استفاده کند وارد بحران آبی شده است.
بیش از 5هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در استان زنجان وجود دارد که از این میزان یکهزار و 400 کیلومتر به رودخانه های اصلی اختصاص دارد.
از مجموع هفت دشت استان پنج دشت در شرایط بحرانی است.
سالانه بیش از 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان زنجان پایین می آید.
3216/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.