وضعیت نامطلوب بازارچه میوه و تره‌بار اصغریه واقع در بازار پایین بالاخره صدای برخی از شهروندان را درآورده و به شرایط نامناسب آن اعتراض داشته و از صدای زنجان درخواست رسیدگی به موضوع را از سوی دستگاه‌های مربوطه از قبیل شهرداری و شورا کردند.
«یکی از شهروندان که خود ساکن محله اصغریه است به صدای زنجان این‌گونه عنوان می‌کند که اگر در زمان تعطیل بودن این بازارچه عرضه میوه و تره بار، از این محله گذر کنید احساس خواهید کرد که حلبی‌آباد است چون هیچ ساماندهی و نظارتی بر فعالیت این میوه‌فروشان انجام نمی‌شود از هر وسیله غیربهداشتی برای نگهداری میوه‌ها استفاده می‌کنند و صبح روز بعد همان میوه را به خورد مردم می‌دهند از سوی دیگر میوه‌فروشان برای گرم نگه‌داشتن خود از کپسول گاز استفاده می‌کنند که خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد.
شهروند دیگر در تماس با صدای زنجان از وضعیت روشنایی این منطقه گلایه داشته و عنوان می‌کند که متأسفانه وضعیت روشنایی محوطه بازارچه اصلاً مناسب نیست و با تاریک شدن هوا نمی‌توان برای خرید میوه و تره‌بار به این بازارچه مراجعه کرد چرا که حوالی آن به قدری تاریک می‌شود که امنیت لازم را ندارد.
یکی دیگر از شهروندان نیز عنوان می‌کند که با توجه به تفاوت قیمت فاحش میوه و تره‌بار در نقاط مختلف سطح شهر و نیز بازارچه، ترجیح می‌دهم برای خرید به میدان میوه و تره‌بار اصغریه بازار پایین مراجعه کنم ولی متأسفانه وضعیت سوله‌ای که در آن اقدام به عرضه میوه و تره‌بار می‌کنند به قدری آشفته است که هیچ کدام از مسائل بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود و از پارچه‌های کثیف و غیربهداشتی برای استتار میوه‌ها استفاده کرده و زباله‌های خود را در محل رها می‌کنند.»
پس از آتش‌سوزی رخ داده حدود 10 سال پیش در میدان میوه و تره‌بار اصغریه و ساماندهی مجدد آن توسط شهرداری، این بازارچه وضعیت مناسبی برای عرضه میوه و تره بار نداشته و نیازمند ساماندهی اصولی دارد.
موضوعی که مصطفی رضایی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان نیز آن را تأیید کرده و این‌گونه عنوان می‌کند که « با توجه به بازدید چندین باره از محل، ما نیز از وضعیت نابسامان بهداشتی، این بازارچه ناراضی هستیم و تذکرات لازم را نیز به فروشندگان و کسبه ارائه دادیم چرا که این نابسامانی‌ها نشأت گرفته از بی‌توجهی به مسائل بهداشتی از سوی کسبه بوده و باید از خالی کردن زباله‌های خود در محل جلوگیری کنند، شهرداری نیز مجدد تذکرات لازم را ارائه می‌دهد.
این مسئول در پاسخ به صدای زنجان از برنامه شهرداری برای ساماندهی بازارچه میوه و تره بار اصغریه این توضیح را داد: از آنجایی که در ضلع غربی بازارچه باید گشایش معبر صورت گیرد و محل بازارچه به تثیبت نرسیده است و به صورت موقت جانمایی شده و به طور یقین با تعیین تکلیف نهایی، ساماندهی این بازارچه‌ نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
روشنایی محوطه بازارچه میوه تره بار اصغریه را پیگیری می‌کنیم/ امکان ایجاد سیستم گرمایشی ثابت در بازارچه وجود ندارد
وی در واکنش به موضوع روشنایی محوطه بازارچه میوه و تره‌بار اصغریه نیز به انجام مکاتبات لازم و پیگیری موضوع از سوی اداره برق اشاره کرد و گفت: موضوع روشنایی منطقه از بعد امنیت خریداران و نیز مغازه‌داران مورد توجه است و هر چند این مشکل چندان ارتباطی با شهرداری ندارد ولی مکاتبات لازم را با اداره برق جهت تأمین روشنایی محوطه بازارچه انجام می‌دهیم.
رضایی در پاسخ به مشکل نبود سیستم گرمایشی استاندارد در بازارچه و استفاده از کپسول‌های گاز که احتمال بروز خطر آتش‌سوزی را دارد نیز تصریح کرد: از آنجایی که بازارچه میوه و تره‌بار اصغریه در مقیاس بازار روز نبوده و این بازارچه در مساحتی مابین مغازه و بازار روز قرار دارد نمی‌توان از سیستم گرمایشی ثابتی استفاده کرد و راهکاری جز استفاده از گرمایش سنتی نبوده و انشعاب گاز به این محل اختصاص داده نمی‌شود.
ایجاد بازارچه‌های میوه و تره بار جدید در زنجان/ مشکلات بازارچه اصغریه را پیگیری می‌کنم
در ادامه پیگیری موضوع از سوی صدای زنجان، عباس راشاد، نماینده شورای شهر در سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری زنجان نیز قول رسیدگی به موضوع و طرح آن در جلسه شورای شهر را داده و بر ایجاد چند بازارچه میوه و تره‌بار برای سال 97 و پیش‌بینی اعتبارات لازم در بودجه سال آینده شهرداری تأکید کرد.
این عضو شورا با اشاره به ساماندهی‌های صورت گرفته در بازارچه اصغریه و احیا بازارچه از سوی شهرداری پس از آتش‌سوزی رخ داده در آن محل که حدود 10 سال پیش بود، گفت: با روی کار آمدن معصومی شهردار فعلی تمامی املاک شهرداری احصا شد و این بازارچه نیز جزو املاک شهرداری محسوب می‌شود و ساماندهی و تعیین تکلیف این اراضی نیز مورد تأکید شهردار است.
نماینده شورای شهر در سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری زنجان با بیان این‌که محل استقرار این بازارچه به دلیل پایین بودن عرض معابر و نیز سفرساز بودن، این منطقه همیشه به دلیل ترددهای بالا با گره ترافیکی همراه بوده است که حل این مشکل نیز باید در کمیسیون شهرسازی و نیز کمیسیون ماده 5 تصمیم‌گیری شود چرا معضل ترافیکی این محله با ایجاد مراکز تجاری بزرگ دوچندان شده است.
به گفته این عضو شورا در حال حاضر به جز میدان مرکزی میوه و تره‌بار حدود 5 بازارچه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازارچه میوه و تره‌بار اصغریه، بازارچه واقع در شهرک الهیه، بازارچه عرضه ماکیان و طیور زنده در حاشیه محور خیام، بازارچه رضوان، بازارچه خیابان نواب صفوی و نیز بازارچه واقع در پارک رجایی که در دست ساخت است، اشاره کرد.

پیشرفت 45 درصدی مجموعه عرضه میوه و تره‌بار در گلشهر کاظمیه پس از سه سال
وی در پاسخ به صدای زنجان در زمینه سرانجام پروژه سرمایه‌گذاری مجموعه عرضه میوه و تره‌بار در گلشهر کاظمیه پس از آغاز آن در سال 94 تصریح کرد: همانطور که عنوان کردید این پروژه از سه سال پیش با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری آغاز به کار و در حال حاضر با 45 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است و دلیل آن تغییر قیمت‌ها در مصالح و غیره بود که سبب تغییر قیمت نه در قرارداد پروژه مذکور بلکه تمامی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری شد و برای جلوگیری از توقف پروژه‌ها اصلاحاتی در ارقام بودجه سال آینده شهرداری انجام شد.
راشاد با تأکید بر این‌که مجتمع در حال احداث گلشهر کاظمیه به منظور عرضه میوه و تره‌بار، مواد پروتئینی و خدمات جانبی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: مساحت زیربنای این پروژه در حدود 18 هزار متر مربع بوده و نظارت‌های مستمر و لازم از سوی کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر بر روند اجرای این پروژه اعمال می‌شود.

دهه فجر امسال بازارچه عرضه آبزیان در پارک رجایی افتتاح می‌شود
وی از جمله بازارچه‌های در حال احداث را واقع در پارک رجایی دانست و یادآور شد: طرح اولیه بازارچه رجائی برای عرضه آبزیان با زیربنای 600 مترمربع پیش‌بینی شده است و پیشرفت فیزیکی 90 درصدی همراه است و امیدواریم تا ایام دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.
نماینده شورای شهر در سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری زنجان اختصاص ضلع جنوبی بازارچه احداث شده در خیابان نواب صفوی به عرضه صنایع دستی خانگی به پیشنهاد سجاد خدایی دیگر عضو شورای شهر دانست و یادآور شد: بازارچه نواب صفوی در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع برای عرضه میوه و تره بار در نظر گرفته شده و به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به گفته این عضو شورا طبق پیشنهادات عنوان شده در بودجه سال آینده شهرداری احداث چند بازارچه میوه و تره‌بار نیز مورد هدف بوده و در بررسی لایحه بودجه مد نظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ایجاد یکی از میادین پیشنهادی در جنوب مزار بالا است که زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع در حال طراحی بوده و متعلق به شهرداری است و می‌تواند در ایجاد پارکینگ و نیز میادین میوه و تره‌بار مورد استفاده قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه میزان بودجه سال آینده سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری زنجان این‌گونه عنوان کرد: میزان کل بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری 400 میلیارد تومان بوده که در آن بودجه سازمان‌ها نیز لحاظ شده است و همانند گذشته برای سازمان‌ها بودجه‌های جداگانه تعیین نمی‌شود حتی به پیشنهاد کاظم افشارچی دیگر عضو شورای شهر حساب‌های درآمدی شهرداری نیز به صورت متمرکز در نظر گرفته می‌شود.

* الهام احمدی، روزنامه صدای زنجان، 1397،11،10.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.