امجد باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان زنجان، روستایی به نام 'چای پارا ' ندارد بنابراین منتسب کردن این خبر به این استان، شایعه و دروغ است و محیط زیست آن را تکذیب می کند.
وی اظهار داشت: اداره محیط زیست موضوع را توسط پلیس فتا مورد پیگرد قانونی قرار داده است و درصورت شناسایی و دستگیری افرادی که از طریق فضای مجازی، دست به چنین کاری می زنند با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.
باقری یادآور شد: آخرین حمله گرگ به انسان در این استان مربوط به سال 96 است و از ابتدای امسال تاکنون حمله ای توسط این گونه جانوری به انسان صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: سال های 93، 94 و 95 به ترتیب 2، 1 و 6 نفر و سال 96 نیز 13 نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند.
باقری با بیان اینکه گرگ ها بطور معمول از انسانها دوری کرده و بی دلیل به افراد حمله نمی کنند، افزود: گرگ ها به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان به ناچار به سکونتگاه های انسان نزدیک می شوند.
وی تصریح کرد: باید از پراکنش زباله، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف روستاها و شهرها به جد خودداری شود چراکه وجود زباله، پسماند غذایی و لاشه، محرکی قوی برای نزدیک شدن این جانور به سکونتگاه های انسانی است.
باقری افزود: روستائیان باید در فصل زمستان و بهار، مواظب حمله گرگ ها به دام های درحال چرا و همچنین کودکان و سالمندان باشند تا پیشامد تلخی حادث نشود.
وی با بیان اینکه اغلب حملات به انسان ها از سوی گرگ های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگهای معمولی هستند صورت می گیرد، اظهار داشت: این دسته از گرگ ها در واقع هیچگونه ترس و واهمه ای از نزدیک شدن به انسان و سکونتگاه های انسانی ندارند.
باقری از روستائیان و شهروندان خواست، در صورت مشاهده گونه های جانوری درنده ای چون گرگ ها در اطراف سکونتگاه های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: روستاییان در فصول سرد سال مراقب حمله گرگها باشند و و به هشدارها و توصیه های ارایه شده در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام های اهلی را جدی تر بگیرند.
به گزارش ایرنا، سه ماهه نخست امسال 20 راس دام اهلی در روستاهای تابعه شهرستان های زنجان، خدابنده و سلطانیه و همچنین در مهر ماه نیز 11 راس دام از نژاد قزل که بطور معمول 2 قلو سه قلو زا هستند در حاشیه شهر خرمدره بر اثر حمله گرگ ها، تلف شدند.
پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سالهای 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس دام در سطح این استان بر اثر حمله گرگ ها دریده و تلف شدند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی استان زنجان نیز حمله گرگ های گرسنه به یکی از اهالی روستای زنجان را تکذیب کرد و گفت: خبر منتشره در شبکه‌ های اجتماعی و کانال ‌های استانی با عنوان گرگ‌های گرسنه امروز یک نفر از اهالی منطقه سجاس زنجان(چای پارا) را دریدند، صحت ندارد.
سرهنگ محمدعلی آدینه لو افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته، هیچگونه حمله‌ای از سوی گرگ ها به روستائیان این استان گزارش نشده است و این خبر منشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شایعه و کذب است.
وی با بیان اینکه تصاویر منتسب به این شایعه ساختگی و مربوط به یکی از کشورهای عربی منطقه است، اظهار داشت: افراد خاطی یقین بدانند که پلیس فتا، عوامل انتشار شایعات کذب در فضای مجازی را شناسایی و برابر قانون با آنان رفتار خواهد کرد.
آدینه لو افزود: کسانی که در فضای مجازی با انتشار مطالب کذب و شایعه پراکنی، آرمش مردم و جامعه را برهم بزنند در سریع ترین زمان شناسایی و دستگیر شده و به منظور اعمال قانون تحویل دستگاه قضایی خواهند شد.
رئیس پلیس فتا استان زنجان به مدیران کانال ‌ها و صفحات شبکه‌ های اجتماعی هشدار داد از باز نشر اخبار و شایعاتی که از منشا و صحت آن، اطلاعی ندارند اجتناب کنند و کاربران و همشهریان نیز به اخبار و شایعات منتشر شده در فضای‌ مجازی که از صحت و سقم آن آگاه نیستند توجه نکرده و اخبار موثق را از طریق رسانه ها دنبال کنند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.