ارگونومیک ( Ergonomic ) شاخه ای از علم مهندسی است که به طراحی ابزار و لوازمی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن هنگام کار می پردازد.
به گزارش ایرنا، ایرج احمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به عوارض شناسایی شده برای بافندگان فرش بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط عامل توسعه خوشه فرش دستباف زنجان اشاره کرد و افزود: نشستن های طولانی مدت و رعایت نکردن استانداردهای محیطی از جمله وجود نور و تهویه هوا مشکلاتی را برای بافندگان ایجاد می کند که با گذشت زمان منجر به بروز اختلالات در سیستم آناتومی و همچنین بینایی و تنفسی بافندگان می شود.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکلات، طراحی و ایجاد کارگاه دارهای قالی ارگونومیک در دستور کار خوشه فرش دستباف زنجان قرار گرفت و در این راستا 27 فقره دار قالی با اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی استان خریداری و یک محیط آزمایشی در اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی زنجان برای استقرار این دارها با صندلی های مخصوص و نور کنترل شده ایجاد شد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان اظهار داشت: خوشبختانه گرایش به استفاده از این نوع دارهای قالی افزایش یافته و تولید کنندگان دار قالی در استان نیز برای تولید نوع مشابه آن اقدام کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، مهمترین وی‍ژگی دارهای قالی ارگونومیک، قرار گرفتن پای بافنده در زیر تیرک افقی آن و اصلاح کلی قوس کمر و راحتی قرارگیری پا است.
بافنده با استفاده از دار ارگونومیک می تواند هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده بافندگی کند و همچنین به علت دوار بودن این دار می تواند قالی های با ابعاد وسیعتری ببافد.
بافنده در کار با این دار در موقعیت ثابت روی صندلی یا نیمکت پشتی دار بوده و بعلت شیبدار بودن چله ها نسبت به خط عمود و قابل تنظیم بودن سطح کار، طرز قرار گیری سر و گردن نیز اصلاح و امکان تابش روشنایی با زاویه مناسب نیز فراهم شده است.
احمدی به حمایت از صنایع دستی با قدمت استان تاکید کرد و گفت: در این راستا تشکیل خوشه های صنایع دستی از جمله چاقو، مس و ملیله در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان قرار دارد.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.