به گزارش ایرنا؛ امیرعلی مسیبی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌اندازی این سامانه، یکی از سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت جلوگیری از قاچاق و افزایش هزینه‌های آن است.
وی با بیان این که حوزه تجارت الکترونیکی این سامانه به وزارت صمت واگذار شده است، خاطرنشان کرد: منشا تمام کالاها تولید و یا واردات است که حجم زیادی از آن در محلی به نام انبار دپو می‌شود.
مسیبی افزود: این سامانه به‌صورت کامل فعال نشده و بخش‌به‌بخش در حال اجرا است که در مرحله اول، اطلاع‌رسانی عمومی جهت ثبت انبارها انجام شده است و گستره آن تمام اصناف، صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و تجارت را شامل می‌شود.
این مسئول گفت: تمام واردات و حمل و نقل کالا در داخل کشور باید در این سامانه ثبت و بارنامه‌های داخلی نیز باید در سامانه، بارگذاری شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه سامانه باربری در حال ارتباط با سامانه انبارها است، تصریح کرد: در این صورت حمل و نقل درون کشور از طریق سامانه رصد و نظارت می‌شود اما اگر بدون صدور بارنامه، منتقل شود هم نسبت به قوانین راهداری و حمل و نقل تخلف شده و هم محموله بیمه نخواهد شد.
وی مزیت این ثبت را جلوگیری از قاچاق کالا خواند و گفت: دولت، دایره شمول کالاهای قاچاق را گسترش داده تا همه اصناف ملزم به ثبت کالاهای خود در این سامانه شوند.
مسیبی خاطرنشان کرد: انبارهای ثبت شده در حوزه‌های مختلف از جمله اصناف، کشاورزی، معدن، صنعت، بهداشت، دام و طیور و آبزیان بوده و اکنون نیز ثبت نام انبارها ادامه دارد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان آمار واردات کشور در 8 ماه سال جاری را 29 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این آمار در استان زنجان 190 میلیون دلار است که 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافته است.
وی با بیان این که عمده صادرات استان، محصولات غیرنفتی است خاطرنشان کرد: هدف دولت مبنی بر صادرات غیرنفتی به صورت کامل در استان محقق شده است.
مسیبی افزود: صادرات کشور با احتساب میعانات گازی 31 میلیارد دلار و بدون احتساب میعانات گازی 28 میلیارد دلار است که حدود 12 درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: صادرات استان بیش از 30 درصد رشد داشته که نشان از آسیب کم واحدهای صنعتی، تولیدی و تجاری ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص صادرات فرش دستبافت استان گفت: عمده بافندگان و صادرکنندگان فرش، زنجانی هستند اما به دلیل سرآمد شدن استان قم در این صنعت و به‌رغم آمادگی گمرک استان زنجان جهت صادرات، عمده فرش از استان قم صادر می‌شود.
وی بیمه تامین اجتماعی را یکی از دغدغه‌های بافندگان فرش دانست و خاطرنشان کرد: بافندگان فرش دستبافت نیازمند حمایت سازمان تامین اجتماعی هستند که انتظار می‌رود سهولت لازم در این زمینه به عمل آید.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.