به گزارش ایرنا، این روزها به خاطر بارش برف در شهر زنجان، در بلندی های منطقه نزدیک به پیست اسکی پاپایی و ارتفاعات پایین دست منطقه ائل داغی واقع در مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ زنجان، شاهد تیوپ سواری شمار زیادی از علاقه مندان به تفریح های زمستانی بودیم.
بزرگان خانواده نباید نسبت به این کار خطیر بی توجه باشند و لازم است اعضای خانواده و حتی دیگران را از تیوپ بازی منع کرده و آنان را از تهدیدها و خطرات این تفریح زمستانی آسیب زا آگاه سازند.
برخی افراد اعم از میانسال و کودک، در مسیرهای غیر استاندارد که فاقد ایمنی لازم می باشد بی مهابا به تیوپ سواری که وسیله ای امن نیست مشغول می شوند و هرچند خطرات فراوان آن را به چشم مشاهده می کنند اما بازهم نسبت به پیامدهای آسیب زای آن توجه نمی کنند.
رئیس هیات اسکی استان زنجان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این هیات تیوپ سواری را جزو ورزش های زمستانی نمی داند و به همین دلیل نیز اجازه این کار در پیست اسکی پاپایی زنجان را نمی دهند.
رضا اژدری افزود: تیوپ سواری در این پیست به خاطر پیامد خطرناک و تهدید سلامت افراد و اسکی بازان از سال 92 ممنوع شد
و به تیوپ سواران نیز هشدار می دهد که برای حفظ جان و سلامتی خود و دیگران از این تفریح زمستانی، حذر کنند.
وی، اظهار داشت: تیوپ سواران هیچ کنترلی بر سرعت و مهار این وسیله ناامن ندارند و به همین خاطر به دفعات شاهد حوادث تلخ و تاسف بار ناشی از این کار بودیم و فدراسیون جهانی و فدراسیون اسکی و وزارت ورزش و جوانان نیز به دلیل خطرات و آسیب های احتمالی با تیوپ سواری مخالف هستند.
اژدری بابیان اینکه متاسفانه هیجان سرخوردن با تیوپ افراد بسیاری را مجذوب این تفریح حادثه ساز و خطرناک می کند افزود: برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به خاطر لذت بیشتر، خطرات آن را به جان خریده و عواقب تلخ و ناگوار آن را نادیده می گیرند.
رییس هیات اسکی استان زنجان با بیان اینکه در بسیاری از مواقع تیوپ سواران بر اثر برخورد با زمین از نواحی مختلف بدن اعم از دست و پا و گردن دچار شکستگی شده و حتی برخی مواقع از قسمت نخاع نیز آسیب می بینند، گفت: با ممنوع شدن تیوپ سواری در پیست پاپایی زنجان، محیطی خوب و سالم برای علاقه مندان به ورزش زمستانی فراهم شده است و اسکی بازان و تماشاگران ورزش اسکی دیگر نگران برخورد تیوپ سواران با خود نیستند.
اژدری، افزود: تیوپ سواری جزو ورزش های زمستانی نیست و در واقع استفاده از این وسیله غیر استاندارد و غیر ایمن، اصلا روش خوب و مناسبی برای تفریحات زمستانی نیست و تیوپ سواران باید توصیه ها و هشدارها را جدی تر بگیرند.
وی ادامه داد: سرسره بازی با تیوپ هرچند نشاط آور و مفرح است اما در اصل نیازمند لاین، تیوپ مناسب و شیب ملایم است تا میزان خطرات ناشی از آن ازجمله شکستگی دست و پا به حداقل برسد.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.