به گزارش ایرنا، تابستان سال گذشته بود که متولیان شهرداری زنجان تجهیز تاکسی های شهری به دستگاه کارتخوان را طبق برنامه از قبل اعلام شده آغاز کرده اند، طرحی که قصد داشت دسترسی مردم به خدمات نوین و تسهیل راحت و آسان در پرداخت کرایه فراهم کند، اما اجرای بهینه آن در عمل مشکلاتی داشت.
بی اطلاعی شهروندان و عدم اطلاع رسانی کافی از محاسن اجرای این طرح و از طرفی بی رغبتی خود رانندگان تاکسی موجب شد تجهیز تاکسی ها به دستگاه کارتخوان به مقصد خود نرسد و با بی اقبالی عموم مواجه شود.
بیش از یکسال از اجرای این طرح می گذرد هر چند، اقدامات انجام گرفته متولیان شهرداری نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه تاکسیرانان زنجانی نیز معتقدند اجرای این طرح از ابتدا دارای ایراد و اشکالاتی بود و بروز مسائل دیگری موجب به ثمر ننشستن آن شد.
یکی از رانندگان تاکسی با 15 سال سابقه کار در این ارتباط با سرانجام نرسیدن کارتخوان ها به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون این نوع دستگاهها بجای استفاده مشتریان در منازل و در گوشه ای از اتاق بدون استفاده رها شده است.
وی که خود را علی معرفی کرد، افزود: بیشتر رانندگانی که این نوع وسلیه را دریافت کرده بودند، شارژ دستگاه ها به معضل اساسی تبدیل شده بود، چرا که فقط در مدت سه ساعت قابل استفاده بود و در واقع کارآیی چندانی نداشت.
اما محمد دیگر راننده تاکسی که در حال جابجایی مسافران به یکی مسیرهای مرکز شهر زنجان است در این ارتباط اضافه کرد: این نوع دستگاه ها مبلغی را به عنوان کارمزد کسر می کرد و از طرفی انتقال مبالغ از سوی بانک عامل به حساب رانندگان با تاخیر زیادی انجام می گرفت.
وی خاطر نشان کرد: مشکلات عدیده ای در اجرای این طرح و استفاده عموم شهروندان را به دنبال داشت که برطرف نشدن آنها به بی رغبتی صنف رانندگان و حتی قشرهای مختلف مردم منتهی شد.
ناهید یکی از شهروندان زنجانی نیز با اشاره به نبود فرهنگ استفاده کارتخوان های تاکسی های درونشهری گفت: مدتها قبل دستگاهی در این خودروها برای مشتریان خودنمایی می کرد اما استفاده و کارآیی چندانی نداشت.
وی اظهار داشت: نبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم در ارتباط با محاسن استفاده آن به شهروندان موجب شد استقبال خوبی انجام نگیرد، هر چند پرداخت نقدی کرایه تاکسی ها همواره یک چالش اساسی است.

** بیش از 2 هزار دستگاه کارتخوان توزیع شد
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان در این ارتباط گفت: سال گذشته و طبق برنامه از پیش تعیین شده تجهیز تاکسی ها به کارتخوان ها در شهر زنجان آغاز و برای بیش از 2 هزار تاکسی درونشهری این دستگاه ها توزیع شد.
منیژه ناظری افزود: هدف از اجرای این طرح رفع معضل پول خرد و بهداشت عمومی، پرداخت آسان مبالغ در تردد با تاکسی درونشهری به مسیرهای مختلف بود که گسترش آن آثار خوبی به دنبال داشت.
وی بیان کرد: هر چند در اجرای این طرح مشکلاتی وجود داشت، اما امور فناوری شهرداری زنجان نسبت به رفع موارد اعلام شده از سوی رانندگان نیز اقدام کرد اما این صنف برای تحقق بهینه این طرح آنگونه که باید و شاید همراهی نکردند.
این مسئول ادامه داد: بیشتر رانندگان مشکلاتی از قبیل شارژ نشدن دستگاه های کارتخوان و یا تراکنش و واریز نشدن به موقع مبالغ به حساب خود عنوان کردند در صورتی که این مسائل تا حدودی رفع شده بود.
وی اضافه کرد: برای برطرف شدن مشکل کارتخوان ها در چندین بار فراخوان متعددی اعلام و حتی طرح های تشویقی نیز اجرا شد که متاسفانه نتیجه لازم را به دنبال نداشت.

** عدم استقبال شهروندان و رانندگان از علل اصلی اجرا نشدن طرح
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان ادامه داد: همراهی نکردن رانندگان تاکسی در پیشبرد اجرای هر چه بیشتر و از طرفی عدم استقبال شهروندان از علت های به نتیجه نرسیدن طرح بود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که شایعاتی از سوی رانندگان تاکسی مبنی بر کسر مبلغ 700 تومان کارتخوان ها مطرح شده بود در صورتی که ریالی کسر نمی شود.
ناظری افزود: این نوع دستگاهها آف لاین بوده به این معنا که تا انتقال مبالغ به حساب راننده 24 ساعت طول می کشد و در صورتی که رانندگان معتقد بودند این کار در مدت 72 ساعت انجام می شود.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح با شرکت طرف قرار داد در مدت پنج سال در نظر گرفته شده است، هر چند موانع برای تحقق این مهم وجود دارد اما زیر ساخت های لازم آن برای برنامه هایی از قبیل ساماندهی خطوط حمل و نقل مهیا شده است.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان در این ارتباط ادامه داد: دستگاههای کارتخوان در بازه زمانی مناسبی خریداری شد که در صورت اجرای این طرح در زمان کنونی انجام این کار بسیار دشوار بود.
وی اضافه کرد: اجرای بهینه این طرح در آینده به آسیب شناسی دقیقی نیاز دارد که امیدواریم با برطرف کردن این کار مهم به سرانجام برسد.
به گفته این مسئول، دستگاههای کارتخوان تاکسی های درونشهری زنجان رایگان در اختیار رانندگان قرار گرفته بود.

** تجهیز تاکسی های شهری پیشرفت نداشت
رئیس کمیسیون حمل ونقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: متاسفانه تجهیز تاکسی های شهری به دستگاههای کارتخوان آنگونه که باید و شاید پیش نرفت و موانعی در تحقق اجرای بهینه این طرح وجود داشت.
کاظم افشارچی افزود: کوتاهی ار سوی شرکت طرف قرار داد، بروز مشکلاتی در دستگاههای کارتخوان و از طرفی نبود فرهنگ سازی لازم موجب سد اجرای این طرح چندان رضایتبخش نباشد.
وی اظهار داشت: بر این اساس دستگاههای کارتخوان در 2 مرحله توزیع شدکه تعدادی از انها قابلیت استفاده با کارت های بانکی عضو شتاب را داشت و همین مساله برگشت پذیری سرمایه به شرکت طرف قرار داد را با چالش مواجه می کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: هر چند با نصب دستگاههای کارتخوان در اتوبوس های درونشهری تا حدودی با استقبال شهروندان مواجه شده بود، اما بررسی ها نشان می داد فقط 15 درصد زنجانی از کارت شهروندی برای تردد از این نوع وسلیه نقلیه استفاده می کنند.
افشارچی افزود: از طرفی نهادینه نشدن کارت شهروندی در بین عموم مردم و گرایش انان به استفاده از پول خرد برای تردد با تاکسی ها از علل مهم به سرانجام نرسیدن این طرح بود.
وی خاطر نشان کرد: بر خلاف تصور رانندگان به ازای هر تراکنش مالی از دستگاههای کارتخوان مبلغی کسر نمیشود و این رقم بطور معمول در هنگام خرید کارت شهروندی انجام می گیرد.
رئیس کمیسیون حمل ونقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: ساماندهی خطوط حمل و نقل شهری در دستور کار قرار گرفته که با تحقق این امر موضوع استفاده از کارتخوان ها و مشکلات مربوطه به ان برطرف خواهد شد.
این مسئول اضافه کرد: در زمان حاضر قیمت کارت های شهروندی نیز به دلیل نوسانان ارزی نیز افزایش یافته که تلاش می شود با فرهنگ سازی های لازم استفاده از این نوع کارت در بین عموم بیش از گذشته افزایش یابد.
به گفته افشارچی، طبق برنامه ریزی انجام مذاکراتی با شرکت طرف قرار داد برای رفع مشکلات و برگشت سرمایه انجام می گیرد که تحقق این امر بسیار نتیجه بخش خواهد بود.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.