تولد، ازدواج، طلاق و مرگ ازجمله وقایعی هستند که امکان وقوع آن‌ها برای همه افراد وجود دارد و از این نظر وقایع حیاتی نام گرفته‌اند. این وقایع بخشی از اطلاعات شخصی افراد به‌شمار می‌روند و ثبت و نگهداری از آن‌ها برعهده ثبت احوال است. به بیان دیگر، ثبت احوال به‌معنای مجموعه فعالیت‌هایی است که برای حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی و ثبت رویدادهای حیاتی اشخاص انجام می‌گیرد.
با این مقدمه بد نیست درخصوص آخرین و تازه‌ترین آمار جمعیتی استان زنجان در هشت‌ماهه اول سال جاری یعنی تا پایان آبان‌ماه امسال اطلاعاتی را به‌دست آوریم. علی شفیعی، مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در گفت‌وگو با مردم‌نو درخصوص آخرین آمار جمعیتی استان زنجان تا پایان آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد: در هشت‌ماهه اول امسال، 12 هزار و 671 ولادت در کل استان به‌ثبت رسیده است که از این تعداد تقریباً 7/99 درصد، در مهلت قانونی به‌ثبت رسیده‌اند. تعداد نوزادان پسر متولدشده تا پایان آبان‌ماه امسال 6 هزار و 562 نوزاد بوده است و تعداد 6 هزار و 109 نوزاد به‌دنیا آمده در این بازه زمانی دختر بوده‌اند. به‌عبارت دیگر در این مدت به‌ازای هر 100 دختر، 107 پسر به‌دنیا آمده است. همچنین تعداد ولادت‌های ثبت‌شده در هر روز 52 مورد بوده که به‌طور تقریبی برابر است با هر یک‌ساعت، دو تولد.
شفیعی در ادامه و درخصوص آمار وفات در هشت‌ماهه اول سال 97 نیز بیان کرد: تعداد وفات ثبت‌شده تا پایان آبان‌ماه سال جاری برابر با سه هزار و 253 مورد بوده که نشان می‌دهد در هر روز به‌طور متوسط 13 مورد واقعه فوت به‌ثبت رسیده است. وی در ادامه افزود: از تعداد فوتی‌های ثبت‌شده در استان، تعداد سه هزار و 284 مورد در مهلت قانونی ثبت شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه بیشترین آمار مرگ‌ومیر در استان را مانند ماه‌های قبل مربوط به سه عامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و حوادث غیرعمد اعلام کرد و در تشریح این موضوع گفت: 7/39 درصد از کل آمار مرگ‌و میر تا پایان آبان‌ماه امسال مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و 1/12 درصد مربوط به انواع سرطان‌ها و تومورها بوده است. همچنین 2/8 درصد از وفات‌های ثبت‌شده، بر اثر حوادث غیرعمد رخ داده‌اند.
علی شفیعی در ادامه از صدور سه هزار و 317 کارت ملی هوشمند، تنها در آبان‌ماه سال جاری خبر داد و درخصوص میزان استقبال افراد از دریافت کارت ملی هوشمند از ابتدای اجرای طرح تاکنون اعلام کرد: تا پایان آبان‌ماه سال جاری از بیش‌از 800 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند در استان، 602 هزار و 106 نفر اقدام به دریافت این کارت کرده‌اند که این عدد حدوداً شامل 72 درصد از کل افراد واجد شرایط است. شفیعی در ادامه اعلام کرد: درواقع درحدود 28 درصد از افراد هنوز در این‌باره اقدامی نکرده‌اند. این در حالی است که در حال حاضر 14 اداره تابعه، 11 دفتر پست و همین‌طور 15 دفتر پیشخوان به‌علاوه هشت ایستگاه سیّار در سراسر استان آماده ارائه خدمات دریافت کارت ملی هوشمند برای همه واجدان شرایط هستند.

* روزنامه مردم نو، 1397،9،14.
/6085/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.