امجد باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط زیست این استان برای کاهش تعارض بین حیات وحش و انسان، تلاش می کند که لازم است جوامع محلی، این اداره کل را در رسیدن به هدف یاری دهند.
وی با بیان اینکه تعارض بین حیات وحش و انسان ناشی از وجود منابع مشترک است، اظهار داشت: در برخی مناطق زنجان به ویژه شهرستان خدابنده مشکل تعارض حیات وحش و انسان وجود دارد که کاهش آن نیازمند برگزاری دوره های آموزشی است.
باقری افزود: محیط زیست استان زنجان در نظر دارد دوره آموزشی ویژه دهیاری ها، بخشداری ها و جوامع محلی روستایی را طی چهار یا پنج ماه آتی برگزار کند.
وی ادامه داد: این دوره آموزشی با هدف نحوه پیشگیری از تعارضات بین حیات وحش و انسان (همانند تعارض گرگ و انسان) و اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: متاسفانه در برخی از جوامع روستایی، پراکنش زباله ها باعث شده است تا این مکانها به محل تغذیه ای یکسان برای برخی گونه های جانوری آسیب رسان همچون گرگ و سگ تبدیل شود و از طرفی بهداشت و سلامت افراد را نیز مورد تهدید قرار دهد.
باقری از دهیاران و بخشداران خواست نسبت به تعیین مکان مناسب جهت دفن زباله اقدام کنند تا از این طریق از پراکنش زباله ها در اطراف و معابر روستاها جلوگیری شود و حیوانات درنده ای چون گرگ ها و سگ های ولگرد به حریم انسان ها نزدیک نشوند.
وی از روستائیان و شهروندان خواست، در صورت مشاهده گرگ در اطراف سکونتگاه های انسانی، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سالهای 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس دام در سطح این استان بر اثر حمله گرگ ها دریده و تلف شدند.
همچنین پارسال 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله گرگ ها قرار گرفتند.
گرگ ها به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان و همچنین رهاسازی زباله ها و پسماندهای غذایی در اطراف شهرها و روستاها به سکونتگاه های انسان نزدیک می شوند که این امر خطراتی را برای انسان ها و دام های اهلی دارد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.