به گزارش ایرنا، دانشگاه جامع علمی و کاربردی تنها متولی نظام آموزشی عالی علمی- کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری اداره می شود.
هدف دانشگاه جامع فراهم کردن مشارکت سازمانها، دانشگاههای اجرایی ،دولتی و غیر دولتی برای اموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن کند،به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
بر این اساس دانشگاه جامع مسئولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی، کارشناسی، عملیاتی ، اطلاعاتی و سیاستگذاری کلان و نیز نظارت و ارزشیابی موسسه های مراکز علمی و کاربردی را بر عهده دارد.
موسسه های و مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد ایجاد شده است.
اما پذیرش مدرک تحصیلی این واحد دانشگاه توسط برخی ارگانها مشکلاتی جدی را ایجاد کرده و این در حالی است که دانش آموختگان این دانشگاه حتی با وجود توانمندی و قابلیت های فراوان با موانعی روبرو هستند که رفع انها به تنهایی امکانپذیر نیست.
به عنوان نمونه، مشکل به یکی از دانشجویان رشته حقوق علمی و کاربردی زنجان بر می گردد، این دانشجو با توجه به قبولی در آزمون کانون وکلا از اعطای پروانه وکالت به این فرد خودداری می کند و این موضوع بهانه ای شد در جلسه ای با حضور رئیس کانون وکلای زنجان مشکلات دانشجویان رشته حقوق و راهکارهای لازم بررسی شود.
از جمله رسالت‌های مهم و انحصاری کانون وکلا می توان به صدور پروانه وکالت برای داوطلبان واجدشرایط اشاره کرد، فرآیندی سخت و دشوار که هر سال با برگزاری آزمون انجام می شود و پذیرفته شدگان این آزمون ها امکان دریافت پروانه وکالت و ورود به حوزه کاری را به دست می آورند.

*** ساختار دانشگاه جامع و علمی و کاربردی مشکلاتی دارد
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان در این جلسه گفت: این جلسه با هدف برطرف کردن نگرانی دانشجویان علمی و کاربردی از اعتبار مدارک این واحد دانشگاهی به ویژه از نظر کانون وکلا برگزار شده است.
دکتر حسن طغرانگار افزود: هم اکنون ساختار دانشگاه با مشکلاتی مواجه شده، بطوری که رشته ها براساس مهارت محوری تعریف و این خود موضوع معضل آفرین شده و از طرفی این واحد دانشگاهی مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دارد که برخی دانشجویان از کاردانی غیر مرتبط در کارشناسی حقوق تحصیل می کنند.
این مسئول اظهار داشت: تشکیل جلسات مستمر به رفع مشکلات کمک می کند، این در حالی است که قضات در دادگستری ها نشست های متعددی برگزار می کنند اما دانشگاه علمی و کاربردی را راه نمی دهند.
طغرای نگار ادامه داد: انگار فراموش شده سنگ بنای توسعه به نظام حقوقی ارتباط دارد و نظام حقوقی جز با همفکری ، تعامل و نگاه های متفاوت محقق نخواهد شد.
وی اظهار داشت: اینگونه جلسات باید با هفکری هم برای رسیدن به افق ها و تعالی حقوق باشد در حالی که جلسه کنونی برای مساله ای سطحی و پیش افتاده برگزار شده، چرا دانشجوی رشته حقوق این واحد دانشگاهی با تمامی شایستگی ها در وکالت پذیرفته شده اما در آن سوی خط مانده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان خاطرنشان کرد: هم اکنون جای نگرانی این موضوع، به دانشجویان حقوق ورودی قبل سال 93 باز می گردد که تطبیق واحدها وجود دارد و از طرفی این فرد مذکور پذیرفته شده از نظر کانون وکلا، 3 درس کمتر داشته و این موضوع به محل اختلاف تبدیل شده که اعمال سختگیری های بی مورد به دانشجویان استرس وارد می کند.
در ادامه جلسه دانشجوی پذیرفته شده در ازمون وکالت زنجان گفت: طبق اعلام کانون وکلا بنده سه واحد درس کمتر دارم، و این درحالی است که از فروردین سال 95، کارخود را رها و برای آزمون یاد شده با تمام وجود مطالعه کردم.
علی شرفخانی افزود: با تلاش و کوشش در این آزمون قبول شدم، و عدم پذیرش من از سوی کانون وکلا مشکلات متعددی برایم ایجاد کرده و حتی امید چندانی برای اعلام نظر رای نهایی ندارم.

*** کانون وکلا به قانون عمل می کند
رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت: این کانون به قانون عمل می کند و در این میان ضابطه و معیاری برای برگزیدگان تعریف شده که بر این اساس اقدام می شود.
علی پزشکی گفت: این واحد دانشگاهی رشته‌های جدیدی را در زمینه حقوق بصورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ایجاد کرده که برخی از رشته‌های آن شامل کاردانی حرفه‌ای حقوق - امور ضابطین قضایی، کاردانی حرفه‌ای حقوق - حقوق ثبتی، کاردانی حرفه‌ای حقوق- خدمات قضایی، کاردانی حرفه‌ای حقوق را شامل می شود.
وی اظهار داشت: یک هیات پنج نفره دروس مورد نظر را برای پذیرش افراد تعیین می کنند و با توجه به مصوبه ای این موضوع برای فارغ التحصیلان رشته های حقوق مشخص شده است.
رئیس کانون وکلای استان زنجان ادامه داد: برای شرایط شرکت در آزمون وکلای دادگستری می‌توان به دارا بودن مدرک لیسانس یا بالاتر حقوق یا مدرک لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی اشاره کرد که متاسفانه دانشجویان دانشگاه‌های علمی و کاربردی این ویژگی ها را ندارند.
وی بیان کرد: طبق ضوابط مطرح شده در این زمینه، حداقل تعداد واحدهایی برای مقطع کارشناسی مطرح شد و باید فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی و کاربردی انها را سپری کنند تا بتوانند پس از قبولی در آزمون وکالت، پروانه بگیرند که متاسفانه برخی از این افراد این حداقل واحدها را نیز نمی گذرانند.
وی یادآوری کرد: مورد مذکور دانشجوی پذیرفته شده علمی و کاربردی در آزمون وکالت نیز به دلیل اینکه حداقل واحدهای خود را سپری نکرده بود، دچار مشکل شده و پروانه وکالت به وی تعلق نگرفت.
پزشکی خاطر نشان کرد: کارهایی از قبیل شکایت و پیگیری های انجام شده اما نتیجه آن تا کنون مشخص نشده است.
به گفته رئیس کانون وکلای استان زنجان، میانگین پذیرش آزمون وکالت در استان زنجان امسال در مقایسه با سال گذشته 75 درصد بود که این میزان در نرم کشوری 20 درصد بوده است.

** همراهی نکردن کانون وکلا مشکل ساز شده است
سرپرست مرکز اموزشی علمی و کاربردی دادگستری زنجان نیز گفت: با وجود کارهای انجام گرفته مشکل دانش آموخته پذیرفته شده در آزمون وکالت از سوی کانون وکلای استان رفع نشده و حتی با استانهای دیگر رایزنی انجام گرفته که چنین مشکلی وجود نداشته و حتی تعامل سازنده ای برقرار بوده است.
حجت الاسلام قادر احمدی افزود: با تعاملات سازنده می توان مشکلات از این دست، را برطرف کرد اما وکالت فردی از دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان که توانسته با مدرک تاییدیه وزارت علوم در این آزمون پذیرفته شده، کانون وکلای استان از این امر امتناع می کند و این موضوع به نوبه خود دلخوری و ذهنیت های منفی را ایجاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس کیفیت دروس نسبی است، و در این میان آزمونی برگزار و دانشجویی از دانشگاه علمی و کاربری پذیرفته شده اما به دلایلی نمی تواند پروانه وکالت از کانون وکلا دریافت کند و به نوعی مورد بی مهری واقع شده است.
سرپرست مرکز اموزشی علمی و کاربردی دادگستری زنجان ادامه داد: متاسفانه به لحاظ حقوقی پیشرفت نکرده ایم و در این میان باید نخبگان زیادی را باید پرورش داد و این موضوع دارای اهمیت است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.