به گزارش ایرنا، مجید ارجمندی روز سه شنبه در حاشیه راه اندازی سامانه الکترونیکی کاهش طلاق(تصمیم) در زنجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون 50 مرکز روزانه نگهداری از کودکان کار و خیابانی در کشور وجود دارد که با توجه به آمار مراجعه کنندگان 6 هزار و 600 کودک را تحت پوشش قرار داده اند.
وی اظهار داشت: بروز مساله کودک خیابانی در کشور به خانواده های آنان باز می گردد و وجود مشکلات درونی از قبیل اعتیاد پدر و مادر، فقر و مهاجرت از علل تشدید آن به شمار می رود.
این مسئول ادامه داد: فعالیت کودک خیابانی به نوعی کودک آزاری محسوب می شود و طی سال های گذشه روند آن در کشور افزایش یافته است.
وی بیان کرد: دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور برنامه حمایت از کودکان خیابانی را از سال 84 آغاز کرد و فعالیت های این بخش تا سال 92 به نوعی بر مبنای مرکز محوری قرار داشت که این کودکان در هر استان توسط نیروی انتظامی دستگیر و سپس در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می شدند.
وی ابراز کرد: بر این اساس سازمان بهزیستی از ابتدا و حتی به لحاظ حرفه ای نیز نسبت به جمع آوری کودکان به این شیوه اعتقادی نداشت، چرا که تداوم این کار احتمال بروز تبعات ناخوشایندی را به دنبال داشت.
ارجمندی افزود: با توجه به تحلیل آماری انجام گرفته از سال 92، بصورت آزمایشی و از سال 95 بطور کلی مراکز روزانه حمایتی برای کودکان کار و خیابانی با هدف ارائه خدمات بهینه تدوین و راه اندازی شد.
معاون مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: هم اکنون کودک خیابانی توسط کارشناسان این سازمان شناسایی، جذب و سپس ارتباطات لازم با هدف حمایت، قبل از ورود خانواده به این مساله انجام می شود.
وی ابراز کرد: بر این اساس و با انجام مداخلات لازم کودک خیابانی زمانی به کانون خانواده باز می گردد که امکان تحصیل برای او فراهم شده و به عبارتی دیگر مورد حمایت خانواده قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: به واسطه تکلیف در قانون ششم توسعه امسال طرحی برای غربالگری کودکان خیابانی در سطح کشور اجرا می گیرد که بطور ویژه به آن توجه شده است.

** حمایت از کودکان و نوجوانان خواسته مردم و مسئولان است
این مسئول ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و در حال نهایی شدن است که در مقایسه با لایحه قبلی مزایای متعددی دارد و وظایف سازمان های متولی امر را در این خصوص مشخص کرده است.
ارجمندی افزود: در این لایحه به دقت آسیب ها احصا شده و علاوه بر آن وظایف صدا و سیما در آگاهی بخشی این موضوع بیش از گذشته پررنگ تر لحاظ شده است.
ارجمندی افزود: مفاد این لایحه از خواسته های مردم و مسئولان بوده و در صورت تصویب نهایی آن در مجلس شورای اسلامی می تواند فرصت های بسیار خوبی را برای تصمیم گیری کارشناسان و قضات در مسایل مربوط به این قشر فراهم کند.
وی ابراز کرد: بررسی انجام گرفته در موارد کودک آزاری ها نشان می دهد خانواده ها هیچ آشنایی با حقوق و تربیت کودک خود نداشته اند و با اجرای این قانون نحوه تربیت و آموزش کودکان بیش از گذشته تقویت خواهد شد.
وی اظهار داشت: با اجرای این قانون علاوه ایجاد فضای امن برای کودکان اشد مجازات را برای افرادیکه ناامنی برای کودکان ایجاد می کنند اعمال خواهد شد.

** سامانه کاهش طلاق در راستای به سازش منجر شده است
این مسئول همچنین ادامه داد: اولین سامانه الکترونیکی کاهش طلاق (تصمیم) سال 95 در خراسان راه اندازی شد که تا کنون 30 هزار پرونده طلاق داشته که با این سامانه 17 درصد طلاق ها به سازش منجر شده است.
وی بیان کرد: بر این اساس قانون حمایت از خانواده طلاق را به دادگستری واگذار کرده و این سامانه به نوعی همگرایی و هماهنگی در مسئولان را ایجاد می کند تا متقاضیان طلاق به مراکز تخصصی مانند بهزیستی ارجاع داده شوند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.