به گزارش ایرنا وقتی سینما رکس هنوز نسوخته بود فیلم‌های روز سینمای جهان در این سینما اکران می شد
اما حدود ساعت 22 شب 28 مرداد 1357 در حالی که 700 نفر مرد، زن و کودک سرگرم تماشای فیلم گوزن‌ها بودند، گروهی افراد خراب‌کار و غیرمعتقد به اصول انسانی با مواد آتش‌زا سینما را به آتش کشیدند.
آتش‌سوزی اندکی پس از شروع فیلم گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی که نگاه اعتراضی داشت حدود ساعت 21 و 45 دقیقه آغاز شد و طبق گزارش‌ها عوامل آتش سوزی دور تا دور ساختمان را گازوئیل ریخته‌ و منتظر ماندند تا گازوئیل به داخل ساختمان نفوذ کند و سپس آن را شعله‌ور کردند.
پس از شروع آتش سوزی، از ماموران آتش‌نشانی شهرداری آبادان و شرکت ملی نفت ایران برای خاموش کردن آتش کمک خواسته شد و ماموران آتش‌نشانی موفق شدند، در ساعت 2 بامداد آتش را مهار کنند و از آن پس اجساد 377 نفر از تماشاچیانی که در آتش سوخته و کشته شده‌اند از ساختمان سینما خارج گردید.
هرچند مسئولان وقت از جمله استاندار خوزستان، فرماندار ، شهردار و رئیس وقت شهربانی آبادانی در محل حادثه سینما رکس حاضر یافتند و سعی داشتند مجروحان را زودتر به بیمارستان منتقل کنند ولی تا امروز مردم عوامل رژیم پهلوی را عاملان اصلی کشتار مردم در سینما رکس آبادان می دانند.
پس از واقعه سینما رکس در 21 رمضان همان سال تظاهرات وسیعی در سراسر کشور و از جمله در شهرهای خوزستان صورت گرفت و تظاهرکنندگان این فاجعه را توطئه‌ شاه تلقی و هر استدلالی از جانب دولت را مردود دانستند.
در آن زمان خبرگزاری پارس ( ایرنا )از قول رئیس پلیس آبادان اعلام کرد 10 نفر به اتهام حریق سینما دستگیر شده‌اند.
مسئله‌ سینما رکس از مرزهای کشور گذشت و در شکل یک خبر دست اول جهانی درآمد و ادامه‌ دولت آموزگار را غیرممکن ساخت.
امام خمینی(ره) پس از اطلاع از فاجعه سینما رکس بلافاصله پیامی صادر و ضمن محکوم کردن آن و مخالفت با چنین اعمالی اعلام کرد 'من گمان نمی‌کنم هیچ مسلمانی بلکه هیچ انسانی دست به چنین فاجعه‌ وحشیانه‌ای بزند، جز آنان که به نظایر آن عادت نموده‌اند و خوی درندگی و وحشیگری، آنان را از انسانیت بیرون برده است'.
با گذشت سه روز از حادثه‌ سینما رکس، عزاداری مردم آبادان تبدیل به تظاهرات گسترده‌ ضد رژیم شد دنبال برگزاری مجلس ختم کشته شدگان حادثه‌ سینما رکس آبادان در حسینیه‌ اصفهانی‌ها در آبادان حدود 2هزار نفر هنگام خروج از حسینیه وارد خیابان پهلوی این شهر شدند و شیشه‌های بانک ملی را شکستند و عده‌ دیگری در خیابان شهرداری آبادان به حرکت درآمدند در درگیری با ماموران چهار نفر از آنها شهید شدند.
چهارم شهریور ماه ۱۳۵۹ پس از ۵۰ ساعت محاکمه پرونده جنایت سینما رکس آبادان با برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه در محل سینما نفت آبادان و صدور ۶ حکم اعدام، چهار حکم اعدام غیابی، ۱۵ حکم زندان و پنج تبرئه پرونده حقوقی این جنایت پس از 2 سال بسته شد.
هم اکنون ساختمان سینما رکس به پاساژ تبدیل شده و یادمانی به یاد شهدای سینما رکس آبادان در کنار آن ساخته و نصب شده است.
3015/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.