سید عادل مولا سه شنبه در گفت وگو با ایرنا نسبت به تشدید آتش سوزی در تالاب هورالعظیم هشدار داد و افزود: وزش باد باعث شعله ور شدن آتش در هشت نقطه هورالعظیم در خاک عراق شده است.
وی اضافه کرد: نزدیک ترین نقطه در حدود هفت کیلومتری مرز ایران و روبه روی منطقه 'طبر' است.
مولا گفت: مقرر شده است که عملیات اطفای حریق توسط بالگردهای آبپاش از فردا دوباره آغاز شود، البته برای انجام عملیات در خاک عراق باید دوباره با مقامات این کشور هماهنگی صورت گیرد.
وی تنها راه خاموش کردن این آتش گسترده در هورالعظیم را رهاسازی آب در این تالاب عنوان کرد و افزود: بخش عراقی تالاب کاملا خشک است و آب رودخانه دجله به هورالعظیم نمی رسد، از سوی دیگر سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده است که در حوزه کرخه به دلیل کمبود آب امکان رهاسازی آب وجود ندارد به همین دلیل خاموش کردن آتش سوزی این تالاب مستلزم مذاکره و مشارکت بین المللی میان وزارت خارجه ایران، ایران و ترکیه است تا رهاسازی آب در دجله بیشتر شود.
خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق حدود 20 روز پیش آغاز شد و آتش در این تالاب روبه گسترش است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.
وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است. بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 150 نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.
در حالی که استاندار خوزستان سوم مرداد از خاموش شدن دو نقطه اصلی هور و ادامه آتش سوزی در چند نقطه پراکنده خبر داده بود، روابط عمومی سپاه و مدیرکل بحران استانداری خوزستان اعلام کردند که آتش در این تالاب مهار شده است.
عملیات اطفای حریق در خاک عراق از 29 تیر ماه آغاز و سوم مرداد متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگردهای آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش برای مهار آتش سوزی استفاده شد.
هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم با حدود 400 هزار هکتار در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.