به گزارش ایرنا رودخانه دز علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل ادامه رشد جلبکی و برخی بی توجهی ها مورد تهدید پسماند و فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است.
رودخانه دز که زمانی از آن به عنوان سومین رودخانه پر آب کشور نام برده می شد اینک با تهدید جدی مواجه شده ،‌ رشد جلبک ها و خزه ها در بستر این رودخانه به حدی شتاب گرفته که علاوه بر شهروندان ، دوستداران محیط زیست و گردشگران را نیز نگران کرده است.
با عبور از روی پل شناور در پایین دست پل باستانی دزفول چشم اندازی نگران کننده از رشد بی رویه جلبک ها که بخش زیادی از بستر رودخانه دز را پوشانده و همچنان به سرعت در حال رشد و تکثیر می باشند می توان مشاهده کرد.
در حالیکه برخی انگشت اتهام به سمت پل شناور دزفول نشانه رفته و از این پل به عنوان یکی از عوامل تشدید رشد جلبک ها به واسطه ایجاد کندی در جریان آب رودخانه نام می برند ،‌ اما در بسیاری از مناطق بالادست این رودخانه نیز می توان حجم گسترده جلبک ها و خزه هایی که همچون فرشی سبز بخش وسیعی از این رودخانه را پوشانده اند مشاهده کرد.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ، رشد جلبک در رودخانه دز از سالهای گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر به شکوفایی رسیده است ولی طبق تحقیقاتی که انجام شده از چهار نوع جلبک که در رودخانه دز رشد می کنند هیچ کدام سمی نیستند .
فرهاد قلی نژاد به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:محدوده پایین دست پل سوم زیر بقعه رودبند ، پل شناور و محدوده بالای پارک دولت مناطقی از رودخانه دز می باشند که رشد جلبک در آنها بسیار سریع اتفاق افتاده و رو به گسترش است.
وی گفت:رودخانه دز در سالهای اخیر با مشکل رشد بی رویه جلبک ها در برخی محل ها مواجه شده که مهمترین علت های آن کاهش دبی ، سرعت جریان آب ،رسوب گذاری و سپس ورود فاضلاب های خانگی است .
وی با بیان اینکه رشد بی رویه جلبک ها در بازه هایی از رودخانه که سرعت جریان آب کاهش یافته همانند حدفاصل پل باستانی تا پل پنجم و حوالی پل سوم بیشتر است به تشکیل کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در دو سال اخیر گفت: رودخانه دز شاهرگ حیات شمال خوزستان و منبع آب شرب و کشاورزی است و نیاز است مدیریت اکوسیستم آن به یکی از ارگان ها سپرده شود و هر چه سریعتر از ورود فاضلاب به رودخانه دز جلوگیری شود.
وی اضافه کرد:هرچند در سالهای اخیر با احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری دزفول حجم قابل توجهی از فاضلاب به رودخانه تخلیه نمی شود ولی فاضلاب زیباشهر و شهر چم گلک باید هرچه سریعتر مدیریت و تصفیه شود که البته اداره حفاظت محیط زیست دزفول در حال پیگیری موضوع لایروبی رودخانه دز از طریق وزارت نیرو و همچنین ساماندهی سازه های فیزیکی نصب شده بر رودخانه همانند پل شناور برای جلوگیری از تغییرات کمی در رودخانه است .
قلی نژاد افزود:مسئولیت حفاظت کیفی از منابع آبی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولیت تصفیه فاضلاب های شهری بر عهده شرکت های آب وفاضلاب و مسئولیت حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از تغییرات کمی بر عهده وزارت نیرو یعنی امور آب منطقه ای است.
وی محدوده پل شناور را یکی از محدوده های بحرانی رشد جلبک ها عنوان کرد و گفت: رشد بی رویه جلبک ها بیش از حد استاندارد باعث می شود اکسیژن و نور کمتری به درون رودخانه نفوذ کند و این امر حیات آبزیان را نیز تهدید می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تامین حقابه رودخانه دز از سوی وزارت نیرو را راهکار حیات بخش این رودخانه دانست و گفت:وزارت نیرو باید در این خصوص همکاری کند و حقابه رودخانه دز را مشخص کند .
وی اضافه کرد:کاهش دبی رودخانه دز باعث رشد بی رویه جلبک ها می شود لذا وزارت نیرو باید همکاری لازم را برای تامین حقابه رودخانه دز داشته باشد.
رودخانه دز به دلیل خشکسالی و کمبود بارش در مناطق بالادست یکی از کم آب ترین سالهای خود را سپری می کند.
با وجود انباشت جلبک در برخی نقاط رودخانه دز ،هیچ ارگان یا سازمانی مسئولیت لایروبی این رودخانه را برعهده نمی گیرد چرا که به گفته مسئولان این شهرستان لایروبی این رودخانه نیازمند مشارکت و همکاری همه جانبه ارگان هاست و هیچ ارگانی به تنهایی توانایی رسیدگی به مشکلات رودخانه دز را ندارد.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.