به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان گرد وغبار در ساعت 12ظهر امروز در شهرهای شادگان یک هزار و 270 میکروگرم بر مترمکعب، حمیدیه 799 میکروگرم بر مترمکعب، بندر امام 762 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد 669 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 674 میکروگرم بر مترمکعب، اهواز 466 و شوش 200 میکروگرم بر مترمکعب رسید.
میزان گرد و غبار در شادگان در ساعت 11 امروز به یک هزار و 443 و در حمیدیه به یک هزار و 116 میکروگرم بر مترمکعب رسیده بود که روبه کاهش گذاشته است.

*ادامه دودگرفتگی در شهرهای مرزی
اهالی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه امروز نیز از دود غلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم ابراز نارضایتی کردند.
یکی از شهروندان سوسنگرد در این باره به ایرنا گفت: دود ناشی از این آتش سوزی از بامداد امروز (پنجشنبه) آغاز شده و تا حوالی 10 صبح ادامه داشته است.
علیرضا آذریان کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: آتش سوزی هورالعظیم در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا (ذرات ریز در اندازه 2.5 میکرون) در شهرهای درگیر این حادثه را سه تا چهار برابر میزان استاندارد افزایش داده است.
وی افزود: آلودگی گازی ناشی از این دود غلیظ قابل اندازه گیری نبوده است.
آذریان درباره دلیل انتشار شبانه این دود غلیظ توضیح داد: دود غلیظ و خفه کننده همراه با بوی مشمئز کننده بیشتر مواقع از شب شروع شده و تا صبح ادامه می یابد، که دلیل آن می تواند پایدارتر بودن جریانات جوی در شب و وزش باد (از شمال غربی به جنوب شرقی) همچنین نبود تابش خورشید باشد که باعث می شود دود فاصله ای تا اهواز را درگیر کند.
وی ادامه داد: پایش ها و برخی مطالعات نشان می دهد که این دود (و حتی غبار) وقتی وارد اهواز می شود، حالت پایداری و ماندگاری زیادی پیدا می کند و به کندی خارج می شود که علت این مساله نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
آتش سوزی وسیع در بخش عراقی این تالاب بیش از 15 روز پیش آغاز شده و دود غلیظ ناشی از آن گاهی، 6 شهرستان (دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون و باوی) را درگیر می کرد. بیش از همه اهالی دشت آزادگان و هویزه از این دود دچار مشکل شده اند.
بر اساس گزارش مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از آتش سوزی هورالعظیم 150 نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.
ساکنان اطراف هورالعظیم درحالی از انتشار مجدد دود از بامداد پنجشنبه خبر می دهند که دیروز روابط عمومی سپاه و مدیرکل بحران استانداری خوزستان از اطفای حریق در این تالاب خبر داده بودند.
ستاد بحران خوزستان مقرر کرده بود که از بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم استفاده شود. عملیات اطفا از جمعه 29 تیر ماه آغاز و تا دیروز چهارشنبه سوم مرداد ادامه داشت و اکنون متوقف شده است.
هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.