گرمای بالای 50 درجه از 2 سال گذشته در خوزستان مشکلات زیادی را برای مردم این دیار ایجاد کرده است و مهم تر اینکه تعطیل اعلام شدن روزهایی با دمای بالای 50 درجه که رو به افزایش است این استان اقتصادی را فلج کرده است.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان اهواز در 2 هفته گذشته گرمترین شهر جهان با دمای بالای 50 درجه سانتیگراد بوده است.
همچنین وجود روزهای پر گرد و خاک در 2 سال اخیر باعث تعطیلی مدارس و دانشگاهها در بیش از 60 روز استان خوزستان شده به طوریکه برنامه ریزی آموزشی در این استان را با مشکل مواجه کرده است.
فعالیت واحدهای صنعتی در استان به دلیل صرفه جویی در مصرف برق نیز در این روزها کاهش یافته است که همین امر باعث وارد شدن ضرر و زیان زیادی به بخش اقتصادی استان شده است.
دمای هوای اهواز و بسیاری از نقاط خوزستان در تیر ماه امسال بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان در چند روز به 53 درجه سانتیگراد بالای صفر رسید هر چند تیر ماه سال قبل هم دمای هوا در اهواز در یک روز به 54 درجه سانتیگراد بالای صفر رسید.
افزایش دمای اهواز و سایر نقاط استان نه تنها به فعالیت های اقتصادی و اداری استان لطمه زده است بلکه بر زندگی روزمره مردم نیز تاثیر زیادی گذاشته است.
گرمای زیاد مانع ورزش کردن و تفریح مردم در خارج از خانه شده و این امر بر روحیه و شادی و نشاط مردم این استان تاثیر منفی گذاشته و باعث انزوا و خانه نشینی مردم خوزستان شده است.
افزایش دمای هوا بر سلامت مردم نیز تاثیر منفی گذاشته است و باعث افزایش بیماری های پوستی و چشمی آنان شده است.
گرمای شدید در خوزستان علاوه بر تعطیل کردن فعالیت صنایع ، ادارات و شرکت ها باعث افزایش هزینه خانوارها با افزایش مصرف آب و برق، از بین رفتن گیاهان در سطح شهر، قطعی های مکرر برق به دلیل افزایش پیک مصرف برق و خانه نشین شدن مردم این استان شده است.
افزایش دمای هوا استان می تواند متاثر از عوامل مختلفی باشد از جمله خشک شدن تالاب ها، کاهش آب سدها و رودخانه ها و کاهش بارش باران است که باعث اختلال در فرآیندهای طبیعی می شود.
در سال های گذشته با رخ دادن پدیده شرجی در خوزستان در فصل تابستان به دلیل افزایش رطوبت در هوا دمای هوا کاهش می یافت که به دلیل تغییراتی که در سیکل طبیعی وضعیت آب و هوایی استان رخ داده است پدیده شرجی در استان و به ویژه در اهواز به ندرت رخ می دهد.
خوزستان با بحران های زیادی در سالهای اخیر از جمله گرد و غبار، خشک شدن رودخانه های متعدد استان، خشک شدن تالاب ها، افزایش آلاینده ها و افزایش بی سابقه دمای هوا روبرو شده است.
صرف نظر از تغییر در اکوسیسیتم جهان برای برون رفت از این موضوع می بایست مردم و مسئولان به کشت انواع درخت متناسب با هوای استان روی آورده و نیز مصرف آب در استان را مدیریت کرده و از ایجاد سدهای بی رویه در استان جلوگیری نمایند.
خبرنگار ایرنا خوزستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.